2011-04-13 @ 16:21:39

Svullen kota

Blezter var svullen i höger bakkota när jag kom ut för att hämta honom i hagen så det blev en (om möjligt) ännu noggrannare visitering än vanligt. Kunde inte hitta några nya sår, han hade ingen puls och ingen temp. Benet var möjligtvis lite varmare än det andra, svårt att avgöra men det var i så fall mycket lite som skillde. Ingen ömhet men han markerade lite. Jag spolade benet med kallvatten i nästan 10 min och lät honom därefter stå inne. Jag ska dit senare i och med att han ska vaccineras och kommer att kolla till det då, är han inte bättre får han stå med lindor inatt.

Vad svullnaden kan bero på är jag inte helt säker på men eftersom han inte har någon feber borde det inte vara någon infektion utan kanske att han vrickat sig/fått en smäll. Jag har tusen teorier, men jag får sluta här innan jag börjar tänka allt för mycket.
Usch, jag blir jämt så orolig när något sånt här händer och mår så himla dåligt över det. Jag älskar min häst så mycket och tål inte riktigt när allt inte är tiptop med honom. Jag är känslig för små förädringar på hästen och blir lite hönsmamma, å ena sidan är det bra att jag lätt upptäcker förändringarna, men å andra sidan är det vansinnigt irriterande att vara såhär orolig för det minsta lilla. Eller minsta lilla är det inte då jag inte blir speciellt oroad över småsår då jag har ganska stor erfarenhet av det och vet hur jag ska hantera dem och vad som fungerar, men svullnader och hälta är svårt då det kan bero på så mycket.

Tror ni ser svullnaden ganska tydligt (höger bak)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback