2011-08-09 @ 15:52:41

Dagen innan tävling - ändrat upplägg

Dagen innan tävling vet jag ser väldigt olika ut för olika hästar vad gäller motionen och hagvistelsen.

Jag har låtit Blezter vila dagen innan tävlingen (han har visserligen rört sig hagen) de gånger jag varit ute med honom och det har fungerat bra. När jag var i Munka sist kände jag att han var lite off hela dagen och hade inte riktigt samma energi som vanligt - som han kan bli efter han vilat. Det svåra här är att veta om han ska vila eller inte, för ena dagen är han jättepigg efter vilan och nästa är han ganska segstartad. Svårt det där!

Jag vet att det finns en del som rider för instruktör eller rider hästarna relativt hårt dagen innan tävling för att känna att de ligger på max vad gäller prestation men jag väljer att inte göra så då jag är rädd att det kan ge träningsverk till nästa dag eller i värsta fall göra hästen trött och osäker (osäkerheten gäller väl mest i hoppningen om man har försökt maxa hästens språng, vilket jag vet att det finns folk som gör).
På fredag hade jag tänkt prova på lite lösgörande arbete i antingen skogen eller på banan och kolla av så han svarar på hjälperna, inget komplicerat alltså! Om det är rätt upplägg för oss visar sig på lördag!



Jag kanske skulle göra ett inlägg där jag visar hur dagen innan och självaste tävlingsdagen ser ut för min del? Ska fundera lite på det, för det lär bli mycket jobb ^^,

Kommentarer
Postat av: Matilda

SV: Jaha, hur gammal är hon då?

2011-08-09 @ 18:40:55
URL: http://vickysutbildning.blogg.se/
Postat av: Matilda

SV: Åh fasen vad roligt att du haft honom hela ditt liv =)

2011-08-09 @ 19:18:24
URL: http://vickysutbildning.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback