2011-08-29 @ 11:51:00

Önskeinlägg - Blezters stam

Jag fick för längesedan (innan jag åkte till England i mars) önskemål om att skriva ett inlägg om Blezters stam med bilder och text men eftersom jag inte hann göra det varken före eller efter resan glömde jag bort det. Jag tar bara upp några av hingstarna, stona är lite svårare att hitta någon info på ^^,

Blezter är e Figaro R 1085, en tyskfödd hingst (-01) som ägs av Gränsbo Stuteri där jag gjorde första delen av min APU i höstas. Han har gått upp till MSV A vad jag kunde hitta, om jag inte har helt fel för mig har han tyvärr haft lite problem med skador och att det är därför han inte gått högre än så. Hans avkommor brukar komma högt upp i resultatlistan på fölvisningarna och vid treårstesterna har mer än 25% av avkommorna fått gångartsdiplom. Hög ridbarhet sägs det även att han nedärver och han fick själv 10:or rakt igenom av testryttarna under bruksproven. Supertrevlig häst med bra psyke som är jättego att hålla på med!


Bildkälla

Friendship heter farfadern och även han är tyskfödd (-97), har startat upp till Intermédiaire och är godkänd hingst i 7 olika förbund. Som 4-åring vann han alla starter utom en och har lämnat flera godkända hingstar efter sig.

Bildkälla

 

Morfadern heter Ganesco, är född 1971, och det var inte så lätt att hitta exakt vilka klasser han gått men han har lämnat flertalet godkända hingstar efter sig. Många av hans avkommor ska även ha gått svåra klasser i hoppning, dressyr och fälttävlan och han var väldigt känd och populär i flera länder.

Bildkälla

 

Den sista hingsten jag tänkte nämna är Kew Gardens xx som är Blezters mormors far. Han är född 1971 och gick under 70-talet som galopphäst med en del vinster. Sprang in nästan 14 000 pund (vilket var lite mer då än det är nu) och användes inom både halvblods- och fullblodsaveln. Ska ha lämnat många bra fälttävlanshästar efter sig men det sägs att han var bättre att ha i andra ledet. Avlivades 1984 efter en skada.

 

Bildkälla

 

Måste säga att det var riktigt roligt att sitta och leta upp info om hingstarna, speciellt det jag hittade om Kew Gardens. Resten av Blezters stam kan ni hitta här.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback