2011-08-27 @ 14:05:58

Önskeinlägg - hur jag gör mina designer

Det kom in ett önskemål om att jag skulle visa hur jag gör mina designer, och jag ska försöka mig på ett lite kortare inlägg om det!

Först av allt ser jag till att ha ett "skal" jag är nöjd med, alltså en grund som jag alltid håller mig till. Den innefattar bla bloggens och headerns bredd och typsnitt. Självklart går det att ändra dessa saker utan större problem med eftersm alla inläggen är anpassade efter det här skalen kan de gamla inläggen se lite konstiga ut om jag ändrar det.

Headern gör jag i antingen Paintbrush eller Pixlr, oftast tar jag båda till hjälp.

Verktygen försvann ur bild när jag använde själmavbildningen så det blev inte riktigt som jag hade tänkt mig, men såhär ser det iaf ut i Paintbrush.

Färg på text och bakgrund kan man antingen hämta från bilder eller använda färgkoder, jag gör lite av båda. Allt utom HTML-koder fixas i stilmallen som är lite lättare att förstå sig på än kodmallen om man inte är van.

Liten del av stilmallen. Här ändrar jag som sagt typsnitt, bredder, färger osv med hjälp av koder.

I kodmallen kan man bara använda sig utav HTML-koder men det är där man bla lägger text, bild och länkar i sidebaren.


I grund och botten kan jag ingenting om koder och bloggdesign men har provat mig fram och på så sätt lärt mig.


Några tips
- Tänk på att alltid göra en backup av designen om du ska börja mixtra med den så du kan gå tillbaka till ursprunget om det inte fungerar som du vill.
- Försök att hålla det stilrent och snyggt, men ändå med lite svårare koder som gör bloggen unik.
- Fastna inte i samma färgtema, allt behöver inte hålla samma färg (bara det inte skär sig)
- Försök vara kreativ och prova dig fram helt enkelt!

Detta var lite kort om hur jag gör och mer utförligt än såhär kan jag nog inte göra det utan att det blir dötråkigt att läsa.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback