2011-08-26 @ 21:04:08

Misstänkt kvarka

Så, nu har jag skrivit ihop så kort jag kunnat om vad som hänt de senaste dagarna.

När jag kom till stallet i onsdags en snabbis efter skolan för att ta av Blezter täcket fick jag reda på att en häst var sjuk och det misstänktes att det var kvarka det rörde sig om. Prover hade tagits sent kvällen innan och blivit ivägskickade på analys men eftersom det misstänktes att det var just kvarka blev stallet omedelbart isolerat. Jippie liksom...

När jag kom ut till hagen såg jag att Blezter hade stora bulor på ganascher och hjärtat sjönk som en sten i bröstet på mig. Fort in med honom och undersöka i jakt på symptom (feber, snor, hosta, bölder osv) men han verkade frisk som en nötkärna - förutom problemet med ganascherna. Det var inte så mycket att göra åt saken då han inte hade några som helst symptom och kändes väldigt pigg och glad (aptit hade han så det räckte och blev över) så jag kom dit någon timme senare och då hade bulorna halverats i storlek.


Idag var bulan på vänster sida helt borta och den på höger var knappt befintlig så jag är ganska säker på att det var bett/stick det handlade om.

Vad gäller kvarkan så finns misstankarna kvar och vi står fortfarande isolerade. En liten del av provsvaret hade kommit tillbaka idag och det det visade streptokocker i svaren, men vi lär inte få reda på om det är kvarka eller inte förrän i början av nästa vecka tyvärr.

Så ser det ut för tillfället, och bulorna är anledningen till att jag inte ridit honom. Jag vet inte riktigt hur den närmaste framtiden ser ut för oss men är det kvarka så har vi en lite längre isolering framför oss. Enligt STC ska det gå minst 20 dagar efter att sista hästen slutat visat något symptom och SVA (som är statlig) vill att isoleringen ska hållas i 4-6 veckor. Vi hoppas på det bästa helt enkelt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback