2011-07-02 @ 22:57:09

Svar på fråga

caroline om Bedömningssporter:
vad är klass 2, vad menas med det?caroline

SVAR: Jag hade helt missat din kommentar, därför jag inte svarat! Jag ska försöka förklara det så kort och enkelt som möjligt :)

Fölen bedöms 6 på olika punkter;
- typ
- huvud/hals/bål
- extremiteter
- skritt
- trav
- galopp

Poängen varierar från 1-10 och fungerar precis på samma sätt som under en dressyrtävling. Fölet blir poängsatt på de olika punkterna och summan av dessa poäng bestämmer i vilken klass den ska sättas i. Elit (diplom) är det bästa och klass 4 är det sämsta. Det krävs ganska mycket för att hästen ska bli elit och den ska vara ganska illa "tilltygad" om den blir bedömd som klass 4. Jag vet inte var alla gränser går mellan de olika klasserna men det lägsta poängen för klass 1 (som Blezter blev) är 45p. Klass 2 är alltså snäppet sämre än klass 1 :)

Hoppas du nöjer dig med det svaret :)

Blezter innan fölvisningen aug -07

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback