2011-07-12 @ 22:21:27

Vad är detta?!

Jag tittade som vanligt runt på olika sidor och hittade till en som sålde dessa.



Vad är det?!

Såhär beskrevs den: "Nylon cluffs with fleece covers. Heavy surgial tubing and bolt snaps. Buckle adjustment" men inte blev jag klokare av det!

De heter Training Shackles så jag tror att de ska fästas runt benen, men jag misstänker att de tyvärr hästens ben det handlar om och inte ryttarens. Ska man döma av omkretsen på dem, vaddringen (för att förhindra skav?) och längden på "slangen" så verkar de mer anpassade för hästben.
Någon som vet något om dessa?


Kommentarer
Postat av: linda

vad ja fått höra så är de till för att som du själv sa sätta runt hästens ben:/

2011-07-12 @ 23:30:18
Postat av: Anonym

Man sätter de mycket riktigt kring kotorna på hästarnas framben. Snöret emellan är elastiskt och ska vara för kort så att det tar emot när hästen går. Det används för att få hästen att lyfta på benen högre, och då menar jag mycket högre. Om du har sett rasen American Saddelbred? De stegen som de hästarna har är man ute efter när man använder dessa "hovbojor".

Hästar fungerar ju så att om något tar emot så tar de i hårdare. Därför fungerar hovbojorna så att när de rör sig och det tar emot så tar de i ännu mera för att kunna röra sig. När man då sedan tar bort bojjorna så blir steget större än det var innan eftersom hästen tar i mer.

Enligt mig är det inte ett shyst sätt att träna sin häst, och ligger över gränsen för plågeri!

2011-07-14 @ 02:18:18
URL: http://jeeanette.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback