2011-06-17 @ 06:58:00

Hjälptyglar

Jag vet att åsiktsinlägg alltid brukar engagera och tilltala mina läsare, och denna gången tänkte jag gå in lite på mina åsikter kring hjälptyglar!

Hjälptyglar är något som ska hjälpa häst och ryttare att hitta den korrekta formen snabbare och enklare, men felanvänd kan de göra mer skada än nytta. Gramantygeln tror jag väldigt många faller för då det är lätt, genom att använda gramanen felaktikt, att få hästarna att böja på nackarna och se snygga ut medan de i själva verket är ihopknycklade fram och rinner iväg bak. Jag rider aldrig Blezter med några som helst hjälptyglar dels för att jag inte känner att jag behöver det men även då jag är så himla rädd att hamna i den typiska fällan, för det är så lätt hänt!
Alla har rätt att fatta sina egna beslut, men jag tycker det är väldigt synd att många som väljer att använda sig av hjälptyglarna inte vet hur de ska användas eller är helt insatta i deras inverkan på hästen.

Det finns mängder med hjälptyglar och jag hade kunnat skriva en lång text om detta men för att behålla det läsvärt väljer jag att avsluta det med en mening som förtydligar var jag står i denna fråga.

- Är man tillräckligt skicklig att behärska hjälptyglar, är man skicklig nog att klara sig utan dem.


Superbild lånad från Reitsport!

Har ni några åsikter?

Kommentarer
Postat av: Sara Carlsson

sv ;D skriver nog mer ikväll

2011-06-17 @ 08:10:50
URL: http://carlssonpataket.blogg.se/
Postat av: Anonym

sv: Hej! Det är en Prestige Leonardo, supersköN!

2011-06-17 @ 08:38:55
Postat av: Amanda

Håller med dig! Jag rider heller aldrig med hjälptyglar :)

Det var bra som du skrev: Är man tillräckligt skicklig att behärska hjälptyglar, är man skicklig nog att klara sig utan dem. :)

/Amanda

2011-06-17 @ 09:38:20
URL: http://ponnyer.bloggplatsen.se
Postat av: Caroline Ellinor Melin

Tycker man ska akta sig för allt som drar i hästarna... Däremot kommer jag använda martingal på måndag eftersom hon gärna drar upp huvudet överdrivet mycket...

2011-06-18 @ 21:03:43
URL: http://carolineellinormelin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback