2011-06-11 @ 22:26:48

Svar på fråga

Anonym om Till stallet:
hur ofta hoppar du blezter? :D känns som du gör de väldigt ofta nu, ingen illa menat! jag är bara nyfiken ^^

SVAR: Nja ofta har det väl inte blivit då han idag hoppade för fjärde gången i år haha ;)
Jag vet att folk har väldigt olika åsikt när det kommer till hur ofta och på vilket sätt hästarna ska hoppas, men jag tycker som så här att om hästen ska lära sig måste den göra det ofta och lite i taget. Tänk er till exempel ett barn som ska lära sig läsa, tror ni att det lär sig bäst genom att öva stenhårt två gånger i månaden eller läsa lite några gånger i veckan? Barnet måste repetera, och ganska ofta för att få grepp om det hela.
När jag hoppar Blezter är det få språng och låga höjder som gäller då jag är ute efter att utveckla tekniken, och det gör man bäst på de små hinderna. Dessa låga hinder sliter inte vidare heller.
Hur ofta jag hoppar beror på hur hans planering för den specifika veckan ser ut och när han verkligen greppat allt detta kommer jag lägga in det allt mer sällan. Just denna veckan hoppade han två gånger, nästa blir det en gång och veckan därpå blir det också en gång (P&R). Veckan därefter tror jag han ska få en paus från hoppningen :)

Långt svar men sammanfattningsvis hoppar jag max 2 gånger i veckan och bara låga hinder och få språng :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback