2011-03-20 @ 10:02:00

Användandet av nosgrimma

Användandet av nosgrimma har förändrats mycket genom åren - och inte till det bättre.

Nosgrimman används idag oftast för att stänga igen hästens mun, utan tanke på vilka konsekvenser det får och framförallt - av vilken anledning gapar hästen? Orsakerna kan vara många men tyder alltid på ett problem och obehag hos hästen som genom att gapa kommer undan en del av obehaget. Vare sig det är en hård hand, betselskador eller ett tandfel som får hästen att gapa döljer och förvärrar en hårt åtspänd nosgrimma problemet. Lösningen ligger inte i att spänna en läderbit runt hästens mun för att dölja symptomen utan i att hitta och åtgärda orsaken.
Det finns de som anser att nosgrimman får bettet att ligga mer stilla, vilket inte är något jag märkt av utan jag tror att det är ryttarens hand som är avgörande. En korrekt använd nosgrimma skadar inte hästen, men jag kan inte heller se att den hjälper speciellt mycket.

En felanvänd nosgrimma skadar hästen mun mer än vad man kan tro.

Jag använder mig av en aachennosgrimma då det är den som Blezter trivs bäst på, dock är den löst spänd så att han kan "komma undan" om jag skulle bli hård i handen eller på annat sätt orsaka obehag för honom. Anledningen till att jag använder nosgrimma är för att jag tycker det är snyggt och då den är korrekt anpassad och därmed inte skadar ser jag ingen anledning till att rida utan.


En mjuk hand är grunden, tänkt på det!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback