2011-03-01 @ 19:27:00

Detta med säkerhet

Just säkerhet diskuteras väldigt mycket nu och har väl egentligen gjort det ända sedan olyckan i Åstorp -05. I stort sett alla anläggningar har numera avspärrningar och hästfria områden, vilket jag tycker är jättebra! Visst finns det de klubbar som har en så oplanerad anläggning att man blir rädd, och undrar hur högt begåvningsnivån ligger om man som ryttare tvingas rida genom cafeteriakön för att komma från framhoppning till bana.

Nu till användandet av hjälm. Visst borde toppryttarna föregå med gott exempel och sätta en hjälm på huvudet på framridningen, visst borde kanske sponsorerna sätta krav på sina ryttare, kanske borde Svenska Ridsportsförbundet neka dessa en plats i landslaget? Saken är den att jag anser att det är upp till var och en vad de känner är värt att skydda och vad som inte är det. Att komma med påståendet att barn och ungdomar påverkas starkt av detta och ska få för sig att det är okej att rida utan hjälm, och att de till försvar säger "Ja men toppryttarna gör ju så!" tycker jag är idiotiskt.
Majoriteten av dagens ryttare har under livet bombaderats med hjälmlösa ryttare via film, tidningsrepotage och tävlingar - men ändå förstår de allra flesta att det inte är det bästa valet man kan göra och att konsekvenserna kan bli mycket allvarliga. Sedan när ska inte var och en ansvara för sin egen kropp?

Vad tycker ni? Jag vill jättegärna höra er syn på det hela!



Kommentarer
Postat av: Klara Dahlstedt

Även om hjälm är en självklarhet för mig tycker jag att det är lite extremt att kräva att toppryttarna ska ha det. Självklart är det bra om de väljer att använda det, de är ändå förebilder, men valet ligger hos dem själva. Som du skriver exponeras unga för hjälmlösa ryttare i många sammanhang och jag tror inte att proffsens påverkan i hjälmfrågan är övervägande. Men som sagt, jag tycker att det är lite tanklöst av dem när de rider utan hjälm offentligt där de vet att många unga ser dem!

2011-03-04 @ 20:45:06
URL: http://klaradahlstedt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback