2011-05-11 @ 20:24:38

Det mindre roliga har hänt

Jag nämnde tidigare idag att jag inte var på så bra humör i gårkväll, och tänkte nu berätta varför. Det blev en ganska lång text, men vill ni veta hur allt ligger till just nu rekomenderar jag att ni läser.

Igårkväll när jag kom upp till stallet märkte jag ganska snabbt att Blezter var tjock i höger fram, och det var ganska mycket och satt inte på något betryggande ställe direkt. Han var svullen mellan och över/i senorna från knät ner till kotan och hade lite väl mycket värme i benet. I samma stund som jag såg hans ben la sig en enorm tyngd över mig och all kraft bara försvann, jag blev så otroligt ledsen. Jag kylde i sammanlagt 40 min i hopp om att svullnaden skulle gå ner men kunde inte låta bi att undra vad som hänt.
Tydligen hade han blivit ordentligt jagad av den andra hästen han gick med och förmodligen har han trampat snett eller fått en överbelastning, och detta blev droppen som fick bägaren att rinna över för min del. Han har så gott som varje dag kommit in med nya sår lite överallt på kroppen och han har verkat lite nedstämd nu ett litet tag, och jag klarar inte riktigt av när någon inte är snäll mot min häst. Det spelar ingen roll om det är en häst eller människa, ingen behandlar min häst illa. När han dessutom drar på sig något sånt här så räcker det.
Vi pratade med stallägaren och bestämde att han ska gå i egen hage från och med nu, så han slipper allt detta. Jag tror att detta i längden kunde tagit hårt på honom både fysiskt och psykiskt och jag är glad att vi valde att göra såhär innan det var för sent.

Jag var uppe hos honom i morse och benet var då ungefär som igår, men huvudsaken var att det inte var värre. I eftermiddags såg det betydligt bättre ut och jag tog honom på lina för att kolla efter hälta. Han gick rent, och jisses vad lättad jag var! Jag hade förväntat mig åtminstone en liten hälta men det slapp jag, dock kom en markering fram något steg ibland (sådär var 20:e steg kanske) och just det är ingenting jag oroar mig för.

Tjejen som släppte ut i morse sa att han nästan varit lite tveksam till att gå ut, som om han ville ut men inte dit ut. När han kom ut hade han blivit jätteglad, gått och hälsat på sin nya granne för att sedan ställa sig och beta sidanom henne. Han hade även sprungit en liten runda och sett väldigt glad och "fri" ut, och det var så himla skönt att höra!

Nu i kväll åkte jag dit och kylde benen i ungefär 30 min.

Planen för framtiden ser ut som så att han ska fortsätta gå i sin hage om dagarna, kylas varje dag och promeneras på hårt underlag, mycket asfalt, tills han är bra igen. Därefter ska han på nytt börja sättas igång långsamt.


Bilden är tagen i en dålig vinkel och är väldigt missvisande

Kommentarer
Postat av: Alexandra

Näe man gud vad trist! Nu när du precis börjat sätta igång honom igen :(

2011-05-12 @ 14:04:36
URL: http://skeckryttaren.blogg.se/
Postat av: Jennifer

usch vad tråkigt :/ okej...visserligen är hästarna flockdjur men alla hästar funkar helt enkelt inte tillsammans.

Min ponny går också ensam i hagen. Förut när jag hade två hästar så gick ju dom tillsammans...

Det tråkiga är att det bara finns en sommarbetes-hage. Och det kan liksom bli uppåt 10 stycken hästar. Och då är det ganska stora hästar. Nästan bara jag som har ponny, så jag vill liksom inte riskera att något händer...

Hon har lagom mycket gräs i hagen så jag tror hon klarar sig.

2011-05-13 @ 16:25:56
URL: http://jenniferalindahl.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback