2011-11-01 @ 12:00:00

Fota i ridhus

Jag har fått önskemål om att dela med mig av lite tips som kan vara bra att ha med sig när man ska fotografera i ridhus. Just ridhus är inte min starkaste sida och jag har jämfört med utomhusfotografering sysslar väldigt lite med det.

Mina tips;
#1 - Fota manuellt! Vissa kameror och objektiv kan via sportläget ta okej bilder, men du har alltid möjlighet att göra bilderna ännu bättre om du håller dig till det manuella läget. Jag fotar alltid manuellt, både inne och ute.

#2 - Lär dig inställningarna. För att över huvudtaget kunna fota manuellt måste du kunna grunderna inom fotografering och förstå hur ISO, bländartal, vitbalans osv påverkar bilden. Använd dig av så låga tal du kan, slutartiden ska gärna ligga över 1/125 för att bilden inte ska bli suddig.

#3
- Rätt utrustning. Att ha ett kamerahus med bra brusreducering eller ett objektiv med en stor bländare gör väligt mycket för bilden, tyvärr ligger min bländare som lägst på f4, vilket försvårar betydligt vid fotografering inomhus. Att ha ett objektiv med lågt bländartal förenklar med andra ord väldigt mycket! Ett stativ är också att rekomendera!

#4 - Använd aldrig blixt! Denna punkt är en som jag tycker är väldigt viktig, inte bara för att blixten oftast inte hjälper bilderna särskilt mycket, utan även av den anledningen att det är otroligt distraherande för hästarna.

#5 - Prova dig fram och var kreativ! Våga mixtra med inställningarna och var inte rädd för att misslyckas.


Kort sagt: lågt bländartal, kort slutartid, ingen blixt och så lågt ISO som möjligt.
Tänk också på att anpassa slutartiden efter hästens färg, en skimmel reflekterar ljus (=kortare slutartid) medan en mörk häst "suger åt sig" ljuset (=längre slutartid).

Vill ni lära er om de grundläggande inställningarna för kameran kan ni kika här.

Dessa bilderna tog jag på ÅPK under Julahoppningarna 2010, ett ridhus med ganska dåligt ljus.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback