2011-10-26 @ 14:45:35

Gårdagen på djursjukhuset

Ursäkta att det stått väldigt stilla här men jag hinner inte riktigt med alltid. Igår var jag så jäkla trött när jag kom hem och satt helt apatisk framför TV:n. Idag är jag sjuk och har en del att plugga, plus att Blezter tar upp en hel del tid också.

Jag ska börja med att nämna att det finns risk att texten blir romanlång...

Tandläkarbesök
Vi har sedan tidigare bokat tid för att kolla upp Blezters mun men har av olika anledningar blivit tvugna att boka om ett par gånger. Igår blev det äntligen av!
Han var väldigt fin i munnen och hade inga bettrelaterade skador eller liknande, tandläkaren var dessutom mycket nöjd med mina val av bett och kallade mig "ett föredöme för alla andra". Haha, där blev jag ordentligt generad men det är en rejäl push för självförtroendet :)
Hur som helst var de enda "felen" medfödda, bla så hade han lite mindre cement än normalt och väldigt små hakar. Hakarna åtgärdades och ska tittas till en gång om året medan det inte finns någt att göra åt cementen, å andra sidan skulla han inte ha några problem med det då det var en liten avvikelse.

Anledningen till att jag ville kolla upp munnen är inte bara den att det bör göras på alla hästar utan för att jag hade ett litet problem med att han lägger huvudet på sned när han får långa tyglar. Felet satt inte i munnen, men vi hittade som tur var det!


Såhär snygg var han under tandläkarbesöket haha!

Jag förkladade hur det kändes och när vi inte hittade det minsta fel i munnen började Nina (Lundgren) böja lite på nacken och tyckte då att han var stelare åt vänster.

Röntgen
Blezter röntgades efter tandläkarbesöket och turligt nog visade inte bilderna någonting!

Fysioterapi
Vi skickades därefter ut i DC-hallen och fysioterapin där jag fick föklara exakt hur han lägger huvudet på sned, är svårare att ställa till vänster och slutligen kom vi fram till att han är ganska svår att lägga ner. Efter min beskrivning gav sig Lars (Jeppsson) omedelbart på nacken och hittade anledningen efter ett par sukunder, grymt! Han hade relativt stora spänningar längst upp i nacken, mestadels på höger sida och jag kunde känna de tydligt när han visade exakt var de satt. Dessa var han övertygad om att jag skulle massera bort själv på en vecka, gick inte det skulle jag komma tillbaka. Tack vare stretchingen och det jag hållit på med har vi undvikit låsningar och isället "bara" stannat vid spänningar. När han ändå var igång kollade han Blezters bäcken osv, spikrakt! :D

Med andra ord fick vi svar och lösningar på alla våra problem under gårdagen och det är jätteskönt, även om jag vart väldigt arg på mig själv att jag inte upptäckt spänningarna.



Kommentarer
Postat av: Hanna

vad skönt att få reda på vad som var "fel", hoppas det blir bra snabbt :)

2011-10-27 @ 00:08:05
URL: http://lifelongdream.blogg.se/
Postat av: warnmark -Officiell bloggare Göteborg Horse Show 2012

Gött att ni hittade felet :D

2011-10-27 @ 18:18:17
URL: http://warnmark.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback