2012-08-15 @ 13:00:00

Dålig kvalité, eller dålig skötsel?

 
Kvalité, både vad gäller läder och annat, är något som jag upplever diskuteras mycket på bloggar. Billigare produkter får ofta ta emot hårda smällar från skribenterna medans de dyrare höjs till skyarna för sin oslagbara hållbarhet. Frågan är om de dyrare saker verkligen är så mycket mycket bättre, eller om de helt enkelt sköts på ett helt annat sätt? Kanske är det även så att det sitter i huvudet på oss att dyrare är bättre?
 
När man köper ett träns, schabrak eller ett par benskydd att ha som "slit och släng" bryr man sig sällan om att ta vidare bra hand om dessa. De får utstå väder och vind följt av minimal skötsel. De går (av förklarliga skäl) i sönder efter ett kort tag och hamnar inom kategorin för "billigt skit". Jag ska erkänna att jag själv haft en del såna saker förr, främst schabrak som fått utstå både det ena och det andra. Visserligen var många av den billigare varianten men jag är säker på att de hållit betydligt bättre om jag bara skött dem rätt.
 
Mina läderprodukter har jag däremot alltid varit väldigt noga med, och det äldsta av mina nuvarande träns köpte jag vid 11 års ålder - alltså för hela 8 år sedan. Detta träns var av den billigare varianten (tror jag gav runt 100-lappen för det, ink tyglar) och det har alltså hållit i 8 år, tack vare att jag tagit hand om det. Självklart märker jag skillnad mellan Dyon och dessa "märkeslösa" billighetsträns, det kan jag inte förneka, men så stor skillnad är det trots allt inte. Missförstå mig inte, jag älskar verkligen mitt the Difference, men det är tveksamt att man verkligen får mycket mer kvalité för de tusenlapparna.
 
Rent krasst räknat så måste mitt Dyon the Difference hålla i 280 år till för att vara lika prisvärt som det jag köpte för 8 år sedan, förutsatt att det billiga tränsets liv tagit slut nu. Desto äldre det blir, desto längre måste Dyon hänga med. Tror ni det håller? Haha
 
Efter varje ridpass torkar jag av lädert med Stübbens Glycerintvål, absolut bäst om ni frågar mig. Emellanåt kommer det även lite läderfett, dock föredrar jag att enbart torka över med glycerintvål.

Kommentarer
Postat av: Emma

Jag tycker personligen det är väldigt olika hållbarhet trots välvårdat läder, har vart med om att dyra träns inte alls sett roliga ut efter ett par år och tvärtom.. Hade ett Dyon working collection och ett Gold medal (Hööks) samtidigt, kan säga att lädret på GM tränset gick att få bra mycket finare än dyonet som blev väldigt fult vid spännena och knappt gick att få rent.. Nu har jag ett schöckemöhle som jag älskar både kvaliten och utseende.
Ett tips är att olja in nya träns men babyolja, dom blir sjukt mjuka och tål mycket mer upplever jag :)

2012-08-17 @ 21:30:46
URL: http://xoffbeat.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback