2012-08-30 @ 09:00:00

Tömkörning

Har länge tänkt att jag borde lära mig att tömköra, dels för variationens skull men även då det kanske kan hjälpa Blezter att bli lite mindre bakskygg när han blir spänd. På senare tid har jag visserligen knappt märkt av han bakskygghet, men det kan vara bra träning ändå. Tycker det är så otroligt tråkigt att longera, så ska det bli något arbete från marken får det minsann bli tömkörning.
 
Det stora problemet ligger dock i att jag absolut inte kan tömköra. Visst, jag kan lotsa runt hästen i tömmarna, men ungefär där tar det stopp. Jag har pratat med Johan tidigare och han erbjöd sig att hjälpa mig lite med detta så det får väl bli att ta en snabbkurs hos honom, läsa så mycket jag kan och sen prova mig fram. Måste erkänna att det hela känns lite konstigt då jag i vanliga fall (oftast) är stensäker på det jag gör, men här har jag verkligen ingen aning. Blir helt enkelt till att lära mig och sen se om det kan vara något för mig och Blezter!
 
Bildkälla

Kommentarer
Postat av: Sofie

Skulle också vilja lära mig! Så himla coolt att se dem som verkligen kan... :D

Svar: Verkligen! :D
fridaelmlund.blogg.se

2012-08-30 @ 13:10:03
URL: http://www.loewen.blogg.se
Postat av: Lisa Gustafsson

Sven Alfredsson har tömkörning i ÅStorps ridhus, har för mig att det är på måndagar. Han är riktigt duktig! Jag började tömköra och sedan köra in min gamle häst (född-94) för honom 1996 o framåt och lärde mig massor, dessutom var det bara att sitta upp när hon skulle ridas in, då kunde hon redan grunderna i ridning. Min gamle häst kan jag köra samma saker med som när jag rider, inga problem att göra skänkelvikning, öppnor m.m. Tömkör ofta mina hästar då jag tycker det är roligt men även då man lättare kommer åt dem så att de kan jobba ordentligt med hela kroppen och faktiskt snabbare kan bygga upp en fin överlinje. Styrka och lydighet får man på köpet. Sedan så är man inte begränsad att vara på en volt som man är vid longering och slipper på det viset slitage på hästen. Personligen tycker jag att av longering fungerar om man vill rasta av hästen, kommer själv inte alls åt att jobba dem som jag vill om jag longerar.
Tycker absolut att du ska lära dig tömköra du har bara en massa att vinna på det, visst det kan vara lite klurigt i början men det ger sig efterhand och hästarna brukar snabbt förstå vad de ska göra!

2012-08-30 @ 18:24:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback