2012-08-18 @ 10:00:00

Vattenkoppsproblem

Som ni säkert förstått har Blezter flyttat till en ny box, och denna gången till en helt annan del av stallet. Den nya är både lite större och ljusare än den förra, plus att han har två öppningsbara fönster han kan stå och kolla ut igenom. Står dessutom precis vid en dörr, så luft kommer det inte bli något problem att fixa i alla fall haha!
 
Boxen har även en vattenkopp, men eftersom jag inte riktigt litade på att han skulle dricka ur den köpte jag en balja att ha vatten i. Tycker bra mycket bättre om att ha vattnet i spann/balja så man kan se hur mycket de dricker, så även om jag vetat att han förstått sig på vattenkoppen hade jag skaffat en balja ändå.
 
Tyvärr har han inte riktigt greppat hur den fungerar. Jag trycker upp vatten till honom och när jag kommer nästa dag är det slut och vattenkoppen tom. Han är inte det minsta rädd för pysandet, det har jag kollat, däremot kan problemet ligga i att han är så pass försiktig och "känslig" i mulen och därför inte vill trycka. Tur att han har baljan i alla fall, även om han var lite rädd för den till en början ;)
 
Är det någon annan som har ett liknande "problem"?
 

Kommentarer
Postat av: Louice Råå

Jag har oxå hink till otto i boxen, trots att han har vatten kopp.
Men Otto är så dålig på att dricka, så jag väljer att ha hink så jag kan se hur mycket han har druckit.
Och när jag har hink använder han inte koppen.
Trots att han vet och kan dricka ut den.

2012-08-18 @ 12:56:43
URL: http://othello.blogg.se
Postat av: Lisa Gustafsson

Vad jag har fått höra så är vissa hästar "lata och bekväma" av sig o väljer då att använda spann i stället för vattenkopp, för då slipper de stå där och trycka med mulen. Sedan ställs det stora krav på vattenkoppen då den måste kunna spruta ut tillräckligt med vatten så hästen inte tröttnar för att där kommer för lite och på så vis får i sig för lite vatten. Fast själv är jag en förespråkare för vattenspann då man får full koll på hur mkt de dricker. Vi har två spannar i varje box så att de garanterat alltid har vatten.

2012-08-18 @ 13:35:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback