2012-12-02 @ 09:30:00

Sysselsättning under boxvila

Boxvila är knappast det mest naturliga för en häst om man säger så, speciellt inte för en pigg och energisk 5-åring. Att gå från bra tränings- och tävlingskondition till att spendera tjugofyra timmar av dygnet i stillhet kan verkligen inte vara lätt, men jag tycker Blezter har skött det helt exemplariskt! Vid närmare eftertanke har han skött allt skit som de fem senaste veckorna fört med sig, väldigt bra. Många hade dukat undan av allt detta han gått igenom, men inte Blezter inte. Där mina vänner, har vi en riktig kämpe!
 
Trots att han står väldigt snällt i boxen vill jag gärna att han ska något att sysselsätta sig med när jag inte är där. Han får hö minst 4 gånger per dygn plus att han står på halm, så han har åtminstone något att pilla med. För att dra ut lite på tuggtiden funderade jag först på ett slow feed-nät men det går tyvärr inte att sätta upp då vi har murade väggar. Bollar är han tyvärr inte så överdrivet road av och ja - vad blir egentligen kvar då? Han fick iaf in sin fotboll i boxen fall i fall han skulle ändra åsikt om den plus att jag tog med en vedklabbe till honom at tugga på, vilket han verkar uppskatta!
 
Blezter har en dörr (till höger i bild) och två fönster att titta ut genom, plus att han kan stå med huvudet över boxväggen och hålla koll på vad som händer i gången. För tillfället har han även sällskap av en annan skadad häst, fast det är tveksamt att han ser speciellt mycket av den med tanke på att den står flera boxar bort.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback