2012-07-09 @ 11:00:00

Att hitta rätt tränare

För snart ett år sedan började jag leta runt efter en duktig tränare, någon med både erfarenhet och en syn på hästarna som matchar min egen. För att göra sökandet lite enklare bad jag er läsare om hjälp och det trillade faktiskt in en hel del bra tips! Här finns inlägget för er som är intresserade.
 
Innan jag på allvar gav mig ut i djungeln av tränare tänkte jag noga igenom vad som var viktigt för mig, och varför. Till slut fick jag fram en lista över de fem punkter som kändes allra viktigast för mig.
 
Min cecklista
  • Erfarenhet är den allra första punkten jag tittar på. Har en tränare inte den erfarenheten och kunskapen jag söker släpper jag fort tanken om denne, för vad är meningen med att träna för någon som inte kan hjälpa mig med det jag behöver, och detta på ett bra sätt? I mitt fall var det inget annat än en tränare med stor erfarenhet av unghästar som fanns på tapeten.
  • Tränarens egen hästhantering säger mycket om hur denne kommer be mig behandla min häst under träningarna. Om hen är en person som går väldigt hårt åt sin egen häst vid vägringar eller på något annat vis inte har en filosofi som är i närheten av min har jag svårt att känna mig trygg med vad denne ber mig göra. Även om det känns (och kanske är) helt rätt kommer jag konstant betvivla vad hen säger.
  • Pedagogik är även det en sak jag lägger stor vikt vid. Bara för att en ryttare är otroligt duktig på tävlingsbanan gör inte det denne automatiskt till en bra tränare, långt ifrån. Det är en enorm skillnad på att rida själv och att lära ut, det ska gudarna veta. Jag vill ha en tränare som kan förklara ingående vad jag ska göra och framförallt varför, inte bara "hoppa den där linjen". Får jag veta precis varför jag ska göra något är möjligheten stor att jag kan ta till en viss övning för att lösa ett liknande problem på en annan häst.
  • Diskussion. Att kunna diskutera med min tränare är otroligt viktigt för mig! Har jag frågor eller funderingar ska jag kunna dela med mig av dessa utan att behöva vara rädd för att bli avsnäst eller att tränaren i fråga tar det personligt. Ska jag vara helt ärlig har jag tappat räkningen över hur många gånger detta har inträffat under mina år i hästvärlden, för det har hänt många gånger!
  • Personkemi - behöver jag ens förklara varför detta är viktigt för mig?
 
Efter att ha gått igenom alla dessa punkter noggrant, hört mig för och till sist åkt ut för att titta på en träning hittade jag rätt. Jag tränar nu för Johan Hillström och är otroligt nöjd med hjälpen han gett oss!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback