2012-05-18 @ 14:00:00

Dagen före tävling

Hästens sysselsättning dagen innan tävling tycker jag är något av det allra viktigaste, och kanske svåraste, att verkligen göra rätt. Alla hästar är olika och måste därför också behandlas därefter.

Jag och Blezter har (som ni vet) inte hunnit komma iväg på så många tävlingar, framförallt på grund av den nästan 6 månader långa skadeperioden vi fick genomlida i höstas och vintras. Jag har därför inte hunnit prova mig fram så mycket vad gäller ett bra "dagen-före-upplägg". Det vi försökt med är vila och lugnare skogsturer men jag tror faktiskt att han kommer gå bättre om han jobbas igenom lite dagen innan, inte så mycket att han får träningsvärk utan bara tillräckligt för att han ska vara mjuk och avslappnad. (vila kommer i fortsättningen vara helt uteslutet, mest på grund av hans spänningar).
Igår tog jag och jobbade igenom honom lite lätt i alla gångarter och kände att ökningar, minskningar, halvhalter och övergångar fungerade samt att han var mjuk och samarbetsvillig. Jag får se hur han känns idag och om detta är något värt att jobba vidare med :D


Kommentarer
Postat av: Paulina

Det stämmer :) Bor du i närheten?

2012-05-18 @ 19:35:04
URL: http://fotopaulina.blogg.se/
Postat av: Jeanette

Håller med aldrig vila före en tävling. Lite lugnare ridning har passat under alla mina år. Ska ej heller vila dagen efter tycker jag utan ett lättare pass för att ta bort spänningar och ev träningsvärk. Sen en dag vila. Så har mitt upplägg funkat under alla år sen jag red ponny och det var ju inte igår. Det har funkat på alla hästar som jag haft att göra med. LYCKA TILL med tävlandet.

2012-05-18 @ 19:42:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback