2012-05-19 @ 16:36:19

Resultatet från gårdagen

Jag vet knappt själv hur jag ska sammanfatta gårdagens start, för väl inne på banan var det så otroligt mycket som inte stämde. Att säga att jag är missnöjd med min egen insats är en underdrift, minst sagt.

Framridningen gick väldigt bra då han var uppmärksam, kvick och samarbetsvillig. När vi kom in på framhoppningen försvann allt och jag lyckades varken få fram eller tillbaka honom, inte heller få med yttersidan så mycket som jag ville. Med andra ord tappade jag både honom och min egen ridning.
När vi skrittade runt inne på banan var han lugn och fin, trots en del "läskiga" hinder. Anridningen till det första hindret var nog vårt allra största problem då svängen var alldeles för tight för honom att orka igenom ordentligt. Det flöt därefter på bra till nästa hinder, sedan blev det problem igen. Avståndet till trean stämde inte och jag blev totalt blockerad. Även om han hade lyssnat som han skullat hade jag inte kunnat rätta honom, för jag var verkligen blockerad i huvudet. Visste knappt vad som var fram och bak på mig själv, än mindre hur jag skulle rida an på hindret. Han räddade situationen genom att hoppa av stort, dock ledde det till att vi kom lite kort till nästa hinder som vi då rev. Gjorde direkt en halt för att få lite kontroll och red därefter på nästa hinder. Även där blev jag blockerad, Blezter drog järnet och hoppade med alla ben åt alla håll ungefär (kändes åtminstone så). Valde därefter att utgå innan någon av oss kom till skada.

Att banan hade dumma svängar, icke uppmätta avstånd och sneda linjer gjorde inte det hela lättare. Grundproblemet låg hos oss, men banan var inte anpassad till en P&J (inte heller ritad av en banbyggare) och definitivt inte passande för en unghäst utan större styrka. Summa summarum: både jag och banan sög.



Jag har kollat igenom filmen och märkte ganska snabbt att det inte alls ser så hemskt ut som det kändes, att det (förutom missbedömningarna osv) ligger i underkanten av "nästan okej". Alltså långt ifrån vad jag vill, men efter att ha kollat på den har jag bättre förståelse för de värmande ord jag fått i efterhand, för den katastrofala känslan jag hade syntes inte.

På onsdag är det träning för Johan som gäller, och då får han helt enkelt hjälpa mig med allt detta!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback