2012-09-12 @ 13:00:00

Nova-bett

Blezter har tre bett han går bra på, så jag försöker variera mellan dessa så ofta som möjligt. Grundtanken är att jag ska rida med varje bett i ungefär två dagar och sedan gå vidare till nästa, men på senare tid har det inte riktigt blivit så. Han har nästan bara gått på det raka då han går så himla bra på det och ponnyhacket har åkt på om vi ska ut i skogen och skritta eller liknande. Det tredelade med fasta ringar har med andra ord fått vila ett tag. För variationens skull borde jag slänga in det betydligt oftare, men vi båda tycker så mycket om det raka... Haha, dagens i-landsproblem!
 
För att komma till saken: eftersom det är svårt att rida med hacket när jag har mitt the Difference så används det sällan, och jag har funderat på om det skulle kunna finnas något annat jag kan prova på honom och kom då att tänka på Nova-bettet. Problemet ligger dock i att jag inte riktigt fått grepp om hur det ligger i munnen och om det generellt sett passar starka eller känsliga hästar bäst. Har hört talas om att både starka och känsliga som går bra på det, så det är lite svårt att få grepp om..?
 
Det är snart dags för Blezters årliga tandkoll så jag tänkte prata med Nina om detta då, höra vad hon tycker helt enkelt. Men, har ni några erfarenheter av just Novabettet?
 
 

Bildkälla

Kommentarer
Postat av: Lina Hagman

Nova är det absolut bästa bettet jag har, alla hästar jag har ridit på det har älskat det och gått super bra! Verkligen något att rekommendera!!

2012-09-12 @ 14:50:33
Postat av: malin

Min häst gillar inte detta bett alls, tar inte tag, och jätte svår att rida på. Jag är glad att jag köpte mitt bett på rea.

2012-09-14 @ 07:49:57
Postat av: Linnea op de weegh

Toppen bett, Mina ponnyer gillar det och ger ett ärligt och bra stöd på de. De är ett milt bett och har inga brytningpukter som trycker någonstans.
Dessutom skadar de inte tänderna då gummit inte kan slå söder dem.
Ska köpa de till storhästarna också! :)

2012-09-16 @ 15:32:47
URL: http://lodw.blogg.se
Postat av: Malou Kastman

Håller med de andra, det bästa bettet jag ridit på! :) Om jag inte minns helt fel så var det Nina som rekomenderade det till mig, haha! Men Spottis har fungerat kanon på det och hon är ju både känslig i munnen men kan bli stark, och det fungerar på båda hållen! Sen så är det ju som linnea säger att det kan ju inte göra någon skada på tänderna och sen eftersom det är rakt så ger det inga tryck. :)

Ska få tummarna loss och köpa ett till Bambi också, tror hon hade tyckt om det! :)

2012-09-24 @ 22:30:02
URL: http://maloukastman.blogg.se
Postat av: Anonym

Jag upplever att min starka men känsliga islänning inte riktigt tar stöd på sitt nova. Köpte mitt efter rek av tandläkare men hon rek också tredelat eggbett o det funkar bäst

2012-09-29 @ 08:57:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback