2013-11-21 @ 12:12:29

Heeeeellooooo

Det blev visst lite längre mellan uppdateringarna än vad jag hade tänkt, grundtanken var som så att ett inlägg skulle dyka upp inom en vecka efter det förra (cirkus), men det blev snarare 2,5 månad. Eller egentligen lite mer. Nästan 3 månader. Yeeeey
 
Har i alla fall gått tillbaka och läst mitt senaste inlägg för att få lite klarhet i vad jag skrivit, vilket inte var mycket. Desto mer att berätta nu alltså, så förbered er på ett långt inlägg. Ska försöka hålla det så kort och sakligt som det bara går, jag tror ni förstår hur fruktansvärt jobbigt detta är utan att jag behöver förklara hur jag har känt (och känner) igenom hela detta. Hur som helst;
 
- I somras (juni/juli) började Blezter kännas lite "knacklig", inte halt eller något sådant, men magkänslan var inte bra. Jag kunde inte sätta fingret på vad som var fel, men jag kände att något inte stod helt rätt till. Vid tidpunkten skrittades han i 30 min för hand/dag på plant underlag och gick i hage som vanligt, alltså ingenting som kan ses som någon form av ansträning öht. Lät honom bara gå och ta det lugnt i hagen fram tills vårt nästa återbesök , varpå en hälta hade dykt upp. Tydligast blev den i trav, när han gick på böjt spår på hårt underlag. Ordinerades Metacam och fortsatt vila i en vecka, och sedan ett nytt återbesök. 
 
- Drygt en vecka senare hade ingenting förbättrats och vi började bedöva lederna. När kronleden bedövades släcktes det allra mesta. Benet ultraljudades (för miljonte gången, typ) och där såg allting bra ut. Valde då att gå vidare med röntgen, där vi också hittade felet - pålagringar i kronleden. Dessa har uppkommit pga instabiliteten som leden utsatts för i samband med ligamentskadan i höstas. Har bilder tagna kort efter skadans uppkomst och då finns inga pålagringar, så de har garanterat inte funnits där innan skadan. Behandlade iaf honom i kronleden och fick på ännu en specialsko. Beordrades en månad i box, alt sjukhage om han höll sig lugn. 
 
- Tillbaka en månad senare och då visade han en klar förbättring! Inte ohalt, men bättre. Vet. tyckte inte att han behövde behandlas igen, utan gav honom fortsatt vila och så småningom kortare promenader.
 
- Han höll sig bra i 2 veckor, fram till dagen vi skulle byta stall faktiskt, då han började bli lite halt i skritten. Detta upptäckte jag på morgonen, alltså innan vi flyttat. Han visade tydligast hältan i vändningar, tex när han skulle vända sig i boxen, vilket jag tyckte var väldigt skumt. Pratade med veterinären och han tyckte som så att; "Vi har provat allt, och får inget ordentligt resultat. Det hjälper ett tag, sen blir han dålig igen. Jag tycker det är dags att vi gör en CT på honom och får reda på allt som pågår i benet". (CT är en datortomografi, alltså en slagt 3D-scanning). Sagt och gjort, två veckor senare sövdes han ner och fick benet scannat, varpå bilderna skickades till en expert i USA. Vi fick svar redan dagen därpå, och det såg inte alls bra ut. Han hade dragit på sig en stor skada på djupa böjsenan (nere i hoven) och en lindrigare på ytliga böjsenan, var inflammerad i två leder och hade bakterier som låg och gnagde intill benet. Veterinären bad mig att seriöst överväga om det ens var värt att fortsätta försöka. Tusentals tårar senare bestämde jag att det var värt att fortsätta, han är värd precis alla chanser han kan få. Fick en annorlunda skoning igen, boxvila (alt sjukhage) och 4 veckor på dubbel dos antibiotika. 
 
- Tillbaka en månad senare och hoppades då på en stor förbättring, vilket vi inte fick. Där fanns en minimal förändring, men den var verkligen minimal, och vi stod alla som frågetecken. Min veterinär visste inte vad mer han skulle kunna göra, han har verkligen försökt med allt han kunnat komma på men det har aldrig tagit sig fullt ut. Han visste inte hur vi skulle gå vidare, utan ville att Blezter skulle stå i en månad till i sjukhage för att se om det hjälpte. För mig som hästägare är det verkligen guld värt att ha en veterinär som är ärlig och säger till när hen inte vet, istället för att chansa och hoppas på det bästa. Även om det inte var svaret jag ville ha, så var det åtminstone ärligt. 
 
- Vi åkte hem och jag funderade väldigt på vad jag skulle göra, om han skulle få stå i sjukhage en månad eller om jag skulle låta någon annan titta på honom. Om den andra veterinären sa samma sak som min, då visste jag att det bara var att vänta. Om den sa att det gick att behandla, då skulle vi behandla honom. Med andra ord hade jag ingenting att förlora på att låta någon mer titta på honom. Valde till slut försöka boka ett besök hos den andra och lyckades få en tid bara 2 veckor senare, har hört att där ibland kan vara en väntetid på flera månader, så jag hade verkligen tur!
 
- Två veckor senare åkte vi alltså iväg med honom igen. Veterinären fick läsa igenom journalen (som är lika lång som en roman, typ) och se röntgen- samt CT-bilderna. Blezter undersöktes noga, det gjordes böjprov och han fick visa sig på olika underlag. Visade även här en väldigt tydlig hälta i traven (hårt och böjt spår) men var i stort sett ren på det mjuka, vilket tydde på att det inte var djupa böjsenan som var det stora problemet. Bedövades först i hovleden, vilket inte släkte någon som helst hälta. Lät den sitta lite längre så den skulle ta bort runt djupa böjsenan med, men utan effekt. La en högra bedövning och då försvann all hälta. Med andra ord så ställer inte djupa böjsenan till de stora problemen. Han ultraljudades igen, för säkerhets skull, men där var inget nytt. Veterinären valde då att behandla i kronleden samt i elastiska putan och gav honom en månad i box/sjukhage. Om 2 veckor åker vi tillbaka, och ser förhoppningsvis någon förbättring. 
 
Och ja... Det är där vi står nu.
 

Kommentarer
Postat av: malou kastman

Usch så mycket otur ni har.. :( håller tummarna för att han ska bli bra!!

Svar: Tack så mycket!
fridaelmlund.blogg.se

2013-11-22 @ 00:30:22
URL: http://maloukastman.blogg.se
Postat av: Alexandra Jeppsson

Fy fan... jag lider verkligen med dig, ingen av er förtjänar det här!

Svar: Tack vännen <3
fridaelmlund.blogg.se

2013-11-22 @ 13:23:08
URL: http://aalexandrajeppsson.horseword.se
Postat av: Louice Råå

Håller alla tummar jag kan!!!!

Svar: Tack så mycket, Louice!
fridaelmlund.blogg.se

2013-11-24 @ 15:22:33
URL: http://othello.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback