2011-11-27 @ 13:37:00

Hästsportens baksida


Bilden har inget samband med texten

Den värsta biten inom hästsporten är tveklöst våldet som förekommer - och vi har tyvärr alla någon gång varit delaktiga i det. Hur gärna vi än vill förneka det, vet jag att ingen med handen på hjärtat kan säga att de aldrig har utsatt en häst någon form av smärta. Alla har vi gjort det, och många av oss vill inte upprepa det.
Våld för mig innefattar allt som på något sätt orsakar smärta, alltså allt från att ge hästen en lätt klatsch på mulen när den bitit till att slå denne blodig.

Även då regelverket blir mer och mer strikt gällande bestraffning, medicinering och hästens hälsotillstånd ligger det konstant ett steg efter de grova våldsutövarna, vars metoder har eskalerat till fruktansvärda höjder.

Att höja straffen tror jag självklart skulle kunna ha en viss effekt, men nyckeln till framgång ser jag istället i att effektivisera arbetet och involvera allmänheten. Det är trots allt allmänheten, och inte tjänstemännen, som främst befinner sig ute i den råa verkligheten.



En gång har jag sett en häst komma in blödandes ur munnen. Feg och osäker som jag var, anmälde jag det aldrig. Jag mådde fruktansvärt dåligt över det och ångrar fortfarande att jag inte tog steget fram, men det lär aldrig hända igen.
Det tåls dock att tillägga att ryttaren inte längre var närvarande när jag upptäckte skadan, då hade det förmodligen haft ett annat slut.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Det kanske ser ut som att den bilden visar att man har slagit hästen , men till saken hör att på galopp får man inte använda spöet. Om man tittar noga på galopptävlingar så får dem bara veva med det sidan om . Något nytt jag har lärt mig på Bollerup. Det är därför dem håller det upp och ner.

2011-11-27 @ 19:45:27
Postat av: FRIDA ELMLUND - en hästmänniskas vardag

SVAR TILL ANONYM



http://fridaelmlund.blogg.se/2011/november/svar-pa-kommentar.html

2011-11-27 @ 20:36:39
URL: http://fridaelmlund.blogg.se/
Postat av: Anonym

Hej!

De flesta av rörelserna du ser med spöet är bara som du säger ett vevande vid sidan om hästen. Man får dock använda spöet tre gånger för korrigering eller lättare drivning på hästen om det är en treårig eller äldre häst på släta banan ( ej i hinderlöpningar). Det finns regler kring det här och man får t.ex. aldrig slå på en trött häst. I vissa lägen har ryttare blivit bötfällda eller avstängda för ett enda slag. Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig.



Med vänlig hälsning

Helena Gärtner

-----------------------------

Svensk Galopp

www.svenskgalopp.se

www.riksgaloppen.se



Direkt: +46 150 66 41 99

Mobil: +46 70 254 77 14



Känns skönt att få svar på frågan du tog upp. Kanske detta kan lugna alla som tycker att det är hemskt när dem slår sin häst.

2011-11-28 @ 22:49:33
Postat av: FRIDA ELMLUND

SVAR TILL ANONYM



Det ar inte jag som drog upp frågan om huruvida spö får användas eller ej utan jag besvarade endast din fråga angående bilden. Som sagt är denne INTE tagen i Sverige och inte heller under ett galopp-lopp utan ett Point to Point.



Det enda jag sa angående spö under galopp är att det FÅR användas, något du hävdade var felaktig information. Om du läser Helenas svar (som du tagit fram) är det väl mycket tydligt att hon stödjer min information och motsäger sig din angående spöets användande? :)

2011-11-29 @ 08:57:58
URL: http://fridaelmlund.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback