2011-08-08 @ 23:12:56

Benlindor

Jag fick tidigare idag ett önskemål om att jag skulle skriva ett inlägg om benlindor där jag tar upp för-/nackdelar, när de ska användas och vad de är bra för - och självklart gör jag det!

Fördelarna är att benlindorna skyddar större delar av benet från slag och stötar än vad benskydd gör och ger bra stadga åt senorna. Jag rider relativt ofta med lindor själv och tycker det höjer helhetsintrycket något enormt om man matchar de med den övriga utrustningen. Väl-lindade ben ger ett mer proffsigt utseende!

Nackdelarna med lindor är inte så många, men däremot ganska stora. Risken är stor att de går upp i knäppningen och att det då går illa fort för både häst och ryttare, är man dessutom inte helt kunnig med hur man ska linda hästen finns det risk för skador på senor och liknande.

När det kommer till använding ville läsaren veta om man skulle använda de när man hoppar, och jag tycker det är upp till var och en, däremot kan jag säga att jag aldrig gör det. Rädslan för att lindorna ska lossna sitter djupt i huvudet på mig och även om jag alltid tejpar fast dem hade jag inte med gott samvete (eller lugn kanske jag ska säga?) kunnat göra det. Vissa hästar och ryttare trivs jättebra med det, men det är inte något jag vill göra :)

Ett tips till er är att verkligen lära er hur det ska lindas och gärna fästa lindorna med lite tejp, för att vara på den säkra sidan! Jag tejpar oftast inte om jag har någon med mig som fotar/filmar då jag kan låta denne ha koll så att lindorna sitter :)

Hoppas du är nöjd med svaret!


Sofia Matteoni och Fighter står för bilden som är tagen under ärevarvet på Hagahill Ponnykür, Falsterbo 2011. De, precis som de övriga, snyggade till det hela ännu mer med ett par vita lindor!

Kommentarer
Postat av: kalmarryttarna - Alma

Bra inlägg! Kan du inte göra fler såna fast med annan sorts utrustning? Tyckte verkligen att detta var ett bra inlägg då jag inte känner mig så jätte kunnig på utrustning alls. :)

2011-08-09 @ 09:25:49
URL: http://kalmarryttarna.blogg.se/
Postat av: Alexandra

SV; Det kan du lätt göra hemma Frida ;) Bara bygg upp lite olika "hinder" som han inte brukar vara van vid :)

Dock finns inte grimman i Sverige just nu...

2011-08-09 @ 10:54:00
URL: http://skeckryttaren.blogg.se/
Postat av: Hedda

Riktigt bra skrivit! Nu har jag en störe bild av lindor! Tack!! :D

2011-08-09 @ 17:03:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback