2011-06-27 @ 15:26:21

Bedömningssporter

Jag är inte vidare förtjust i bedömingssporter då jag tycker att de är extremt orättvisa. I dressyren får ett fåtal (tre?) personer bestämma vem som blir världsmästare och inte - och deras beslut grundas helt på deras egna åsikter och värderingar. Aningen orättvist...
Hoppningen borde vara bra mycket lättare att döma (stilhoppning borträknat) då reglerna är väldigt tydliga och att resultatet enbart kan baseras på fakta och inte åsikter.

Jag är lite kluven till detta med dressyren som tävlingsgren då jag gärna vill tävla lite dressyr med Blezter emellanåt, men samtidigt tycker att det är en orättvis, dum och inte allt för lockande gren. Kan man å andra sidan bara lära sig att inte ta domarens ord alltför hårt och seriöst varje gång tror jag att dressyren kan vara ganska rolig ändå! :)

Fölvisningar, treårstest, 4-års kvalitén och liknande tar jag lite mer seriöst då det är en ganska stor sak som bedöms av riktiga proffs (såklart är domarna på VM också proffs men det är en annan sak...), men jag tycker ändå inte man ska lägga alltför stor vikt vid resultatet.

Jag visade Blezter vid fölvisningen -07 där han blev klass 1 med 45 poäng
, ändå är de ingenting jag bryr mig särskilt mycket om såhär 4 år senare - för vad spelar det för roll nu? Han blev klass 1 och det är jätteroligt, men det kommer knappast ge oss högre poäng på dressyrbanorna nu :) Skulle jag få för mig att sälja honom så är det väl inte en jävel som bryr sig om vad en 4-åring fick som föl haha? :)

Nej, detta med bedömningssporter är en svår sak och även om jag innerst inne inte alltid är så förtjust över hur bedömningarna går till ibland, så vill jag absolut vara med och tävla! :D


Det blir nog någonting av oss också en dag :D


- Jag hoppas ni orkade läsa, och har ni några åsikter får ni gärna dela med er :)

Kommentarer
Postat av: Matilda

Jag håller med dig om att vara lite kluven i frågan. Det kan ju spela jätestor roll med vilken domare som dömer och vad denna tycker om respektive ekipage. Samtidigt är det ju roligt att vara med och tävla själv, och visst är det roligt med visningar och sånt!



Jag tror att man helt enkelt får se det som en tävling för egen del där man försöker hitta en känsla i ridningen som man själv är nöjd med :)

2011-06-27 @ 18:39:49
URL: http://pafyrahovar.blogg.se/
Postat av: carro

Han fick väl bara klass 2 ? :O

2011-06-27 @ 19:07:46
URL: http://lillharald.blogg.se/
Postat av: Anonym

Överdriiiv

2011-06-28 @ 16:09:31
Postat av: caroline

vad är klass 2, vad menas med det?caroline

2011-06-29 @ 09:18:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback