2011-06-10 @ 23:06:13

En (enligt mig) intressant teori

Jag är glad för att tänka, analysera och hitta samband - i alla situationer.

Det senaste sambandet jag hittat gäller hästens beteende och hur uppfostran påverkar hur den agerar mot både människor och andra hästar. Detta är ingenting som är vetenskapligt bevisat, utan mer en teori från min sida.

Har ni tillexempel tänkt på att de hästar som är jobbiga eller ouppfostrade på marken oftast är det när den har en ryttare på ryggen också? Eller att en häst som inte är vidare uppfostrad är mer dominant och aggresiv mot de andra hästarna i hagen?
Detta är något jag kommit på ganska nyligen men när jag går bakåt i tankarna kan jag inte komma på en enda häst jag träffat som detta inte stämt på. Så genom att uppfostra sin häst ordentligt kan man (i viss mån) både få en häst som är roligare att arbeta med, men även en som är snäll mot hagkompisarna?

Har ni några funderingar?


Kommentarer
Postat av: isabell premfors

ja vet faktist en hästapolle ;D som bara bits när man håller på med honom och leder honom äter på tyglarna och allt sånt där jobbigt men när man rider e han en äääängel :D min nya favis häst efter Ralle då;) heheh

2011-06-11 @ 12:05:05
Postat av: Jennifer

bra skrivet! :)

2011-06-12 @ 11:28:55
URL: http://jenniferalindahl.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback