2011-03-13 @ 21:18:39

Bett - mina erfarenheter

Att hitta rätt bett till sin häst är inte alltid så lätt då det antagligen finns lika många varianter som tillverkare. Jag tycker att man ska välja ett så milt alternativ som är möjligt, och alltid sträva efter att gå ner en styrka.
Munnen har en otroligt stor betydelse för hästen hälsa och 2/3 av alla hästens sjukdomstillstånd påbörjas i munnen. Runt 70% av problemen är betsel- och användningsrelaterade, många i kombination med en felanvänd nosgrimma.

Ledat tränsbett

Fakta: Det ledade tränsbettet kallas också tvådelat och är mycket vanligt. Trycket läggs på lanerna och det är stor risk för tryckskador i hästen gom vilket i sin tur innebär att vävnaden dör.
Egna åsikter: Jag upplever att jag får en sämre kontakt med hästens mun då den ofta försöker komma undan handen, ofta genom att böja in nacken men även ta strid med handen. Jag upplever också att hästen ofta blir stum och motsträvig.

Tredelat tränsbett
Fakta: Med ett tredelat bett är det lättare att få en annan tryckfördelning då det har två brytpunkter, men ett för långt bett riskerar att ge klämskador i munvinkeln.
Egna åsikter: Jag upplever att hästen oftast gärna tar stöd och vågar suga tag lite bättre i bettet och att handen tack vare brytpunkterna känns mer fri. En känslig häst kan bli lite ostabil och orolig i munnen, speciellt om ryttarens hand inte är bärande.

Oledat bett
Fakta: Ett orbutet munstycke fördelar trycket jämnt och är mildare än ett ledat.
Egna åsikter: Jag känner att hästen hellre tar stöd på detta bettet, att det ligger still och att hästen verkligen vågar ta stöd. En stel, het eller oriden häst kan ibland bli lite hängig i handen och bli om möjligt ännu stummare, alltså tycker jag att det passar mer till en känslig och välriden häst. Bettet känns också behagligt i handen och är (som ni kanske förstått) mitt favoritbett, följt av det tredelade.

All fakta är taget från Torbjörn Lundström (leg hästtandläkare). Mina egna åsikter har jag såklart byggt på mina erfarenheter.

Det kommer kanske en fortsättning på detta med bett osv, om ni skulle vilja det? :)



Kommentarer
Postat av: Mikaela

Precis, i vissa fall kan det vara jättesvårt att hitta rätt bett! Sen är det nog väldigt bra att variera ofta också! :)

2011-03-13 @ 21:49:01
URL: http://mikaelaljungberg.blogg.se/
Postat av: Louice

vill gärna läsa mer om detta :)

2011-03-13 @ 22:09:30
URL: http://louice.pankz.se
Postat av: warnmark -fotoblogg

Sv; Ja den var superbra :D



Jättebra inlägg! Håller med dig om att det är riktigt svårt att hitta rätt bett till sin häst. Brukar alltid köra på tredelat men till min gamla pålle hade jag ett Pessoa magic (http://warnmark.blogg.se/2010/april/recension-pessoa-magic.html) som är superbra :D

2011-03-14 @ 15:21:47
URL: http://warnmark.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback