2011-08-05 @ 13:48:07

Bättre utan bakskydd

När jag började rida in Blezter använde jag senskydd och strykkappor för att förhindra att han skadade sig och när han började få lite mer undertramp och vi gav oss på galoppen åkte även bootsen fram, även där för att förebygga skador. Därefter körde jag på med skydd eller lindor runt om vid varje ridpass och det blev mer och mer en självklarhet, jag gick på automatik helt enkelt.

För en dryg vecka sedan kom han in och var blöt/lerig om bakbenen så jag bestämde mig för att bara ta på senskydden, det var ändå bara ett lugnt pass i ridhuset inplanerat. Och oj vilken skillnad! Han kom under sig ännu mer med bakbenen, vågade trampa igenom bättre och kändes mycket friare helt enkelt! Jag provade ett par gånger till och känslan höll minsann i sig och igår provade jag att hoppa utan strykkappor och även där kunde jag märka en stor skillnad! Att jag lagt ner en del kraft på galopparbetet har absolut en stor del i det hela, men jag tror att upptäckten med bakskydden har sin del i det också!



Jag har aldrig varit med om att en häst reagerat så på bakskydden
, men jag är glad att jag upptäckte det! Det tåls att tillägga att han aldrig visat något obehag eller liknande från några benskydd jag haft på honom och att alla varit korrekt anpassade. Nu slipper jag förresten oroa mig för unghästskydd ;)

Nästa tävling kommer jag köra på utan bakskydden, så får vi se hur det går!

Kommentarer
Postat av: josefine m. ridtravaren Bellie

SV: Haha jo, igår!

2011-08-05 @ 17:20:42
URL: http://minfux.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback