2011-08-30 @ 17:27:00

Gå inte vidare, förrän du är klar

En av sakerna jag tycker är viktig under ett ridpass är att inte gå vidare till nästa moment förrän du är helt klar med det du är i just nu. Om skritten inte känns bra och hästen är motsträvig, gå inte över till traven för det lär inte komma något gott ur det i slutändan. Att gå vidare till en mer avancerad rörelse eller gångart i det läget kommer föra dig mer bakåt än framåt.
Lägg grunden i skritten och jobba därifrån!

Det kan bli så "illa" att du inte kan göra något annat än rida hästen i skritt under ett helt ridpass eller två, men rider du rätt kommer det verkligen ge resultat! Att rida en häst korrekt i skritt är svårare då du som ryttare inte har lika lätt att komma undan och jag tror det är därför många slarvar med det.



Det är åtminstone en sak som är viktig för mig! :)

Kommentarer
Postat av: Therese Jensen

Jag tycker det är så grymt olika på olika hästar. Jag gör nästan alltid så att jag skritta liksom fram på lång tygel, inget avancerat sen börjar jag trava. Jobbar inte hästen förrens jag har galopperat. Liksom rider ca 20 minuter innan jag jobbar den. Försöker ändå få den att jobba med rygg och så, men inte något avancerat alls. Sen börjar jag jobba med, skäkelvikningar, sluta, öppnor ja allt man kan tänka sig. Tycker det är viktigt att hästen är varm i muskler och kropp innan man gör något :)

2011-08-30 @ 21:59:38
URL: http://livetenligttherese.webblogg.se/
Postat av: Caroline

Min tränare säger alltid att det viktigaste är att man har en bredd ridning och inte ställer hästen i ett par dagar sedan jobbar igen och sen vila igen.Då kommer skador och dylikt.Jag försöker rida 5-6 dagar i veckan och nu är det bara trist att rida i detta väder.Caroline

2011-08-31 @ 10:16:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback