2011-08-28 @ 13:22:00

Svar på fråga

Caroline om Underbar häst:
Hej får du rida iväg fastän det är sjukdom i stallet? När tredje grannen hade sånt fick inte vi rida ut eller något med våra ponnys. Hoppas det löser sig så det går över. Caroline

SVAR: Tänkte att jag kunde svara i ett inlägg för det är säkert fler som undrar över detta.
Jag kan börja med att säga att vi inte har konstaterad kvarka i stallet utan bara en misstanke och stallet är isolerat som en säkerhetsåtgärd tills vi får provsvaren.
Jag pratade med stallägaren (som är den som varit i kontakt med veterinärerna osv) om det var okej att rida ut fastän vi var isolerade och det var det, men vi fick inte lämna gården för att åka på träning/tävling vilket jag redan visste. Vi rider inte ut med hästar från andra stall och rider på säkert avstånd förbi hagar osv, och då skulle det vara okej.
Kvarka är ingen luftburen sjukdom utan smittar bara vid direkt eller indirekt kontakt och det är bara det smittade/misstänkta stallet som blir isolerat, inte de runt om. Så länge inte era ponnys var sjuka eller befann sig i kontakt med de smittade hästarna har det nog blivit något missförstånd ;)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback