2011-12-02 @ 15:39:24

Ensam, eller i flock? - Mitt svar

Förra veckan ställde jag en fråga till er läsare huruvida ni tyckte att hästarna skulle gå ensamma, eller i flock. Just när det kommer till hästarnas utevistelse så är det en diskussion som många, om inte alla, har någon åsikt om och det var roligt att se att det trillade in så många kloka svar.

Min åsikt;
Hästen är ett flockdjur och jag tycker att de ska behandlas därefter - om det finns möjlighet! Blezter har alltid gått tillsammans med andra hästar och alltid varit väldigt snäll och låg i rang. Många täcken har blivit sönderbitna, men jag har låtit honom gå kvar då han trivdes med sällskapet!

När han flyttade hem till Billesholm i april 2011 valde jag att återigen släppa honom i flock, vilket till en början fungerade ganska bra. Med tiden åkte han på storstryk allt oftare och jag märkte att han inte bara mådde fysiskt dåligt av det, utan även psykiskt och valde därför att sätta honom i en egen hage (maj?). Jag märkte direkt en stor attitydskillnad från hans sida och det var väldigt skönt att slippa se honom komma in med nya bitsår var och varannan dag. Han skadade sig även 2 gånger under den korta perioden han gick i flock, varav skada nummer två hade skrämmande likheter med en senskada (första var en rejäl vrickning).
På grund av dessa händelser väljer jag att ha honom i en egen hage där han kan må bra, för han trivs trots allt väldigt bra ensam också :)


Att sätta hästen ensam för att eliminera skaderisken tycker jag bara är korkat, hästar är trots allt hästar och det finns alltid en risk att de skadar sig - även om de går själva. Att däremot flytta en häst som far illa - det tillhör sunt förnuft.

Kommentarer
Postat av: Malou Kastman

Tycker att det du skriver är HELT RÄTT!

Låt hästarna vara hästar, de är inte gjorda av porslin.. Men självklart så ska man ju inte göra det om det är så att hästen far illa av det eller mår dåligt.



Vet folk som säger "nej men min häst tycker inte om att gå med andra, h*n gillar att vara själv!", och så har dom aldrig testat att släppa ihop den med någon annan. Då är det ju klart att den tycker det, den vet ju inte bättre!



Mycket bra formulerat, bra skrivit! :)

2011-12-04 @ 20:10:24
URL: http://maloukastman.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback