2011-02-14 @ 14:08:00

Se riskerna

Att inte låta grepar, spannar, grimmor och annat som hästen (eller du själv) kan skada sig på ligga framme är för de allra flesta en självklarhet. Men det finns massvis med skademoment som man inte tänker på, men som kan ha mycket allvarliga konsekvenser.

En sak som slog mig för ett par veckor sedan var att Blezters vattenspann egentligen är riktigt farlig. "Krokarna" som finns i varje ände utav handtaget är som gjorda att fastna i, både med grimma och näsborrar. Då jag behöver handtaget valde jag att tejpa för dem, för att undvika att han skadar sig.

Man kan inte skydda dem från allt, det finns alltid en skaderisk - men man kan minimera den. Det finns säkert massvis med andra saker som jag inte tänker på, som jag inte skänker en tanke förrän skadan redan är skedd. Att göra en så pass liten sak som att sätta lite tejp på spannen kan spara hästen, samvetet och plånboken en massa onödigt lidande.

Såhär ser hans spann ut.



Kommentarer
Postat av: Elin - en hästblogg med en otrolig sköthäst

Riktigt bra skrivet! :)



Tänk om en häst skulle fastna med näsborren där i ... usch vilken syn! :S

2011-02-14 @ 14:17:50
URL: http://lizzylover.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback