2011-02-19 @ 11:40:34

Väst vid tävling

För 1 (?) år sedan ändrade Svenska Ridsportsförbundet reglerna gällande säkerhetsväst på tävling. De sas då att alla ryttare skulle bära väst tom. året de fyllt 18.

Många (framförallt på Facebook) har däremot påstått att det återigen är nya regler som säger att storhästryttare inte behöver bära väst (även om de är unde 18 år), samt att västen bara måste sitta till året man fyller 18, inte till och med.

Kollade igenom TR och såhär stod det:

"Säkerhetsväst, knäppt och av godkänd typ, ska bäras vid all ridning på tävlingsområdet, av alla ryttare fram till och med det år ryttaren fyller 18 år. Säkerhetsväst får bäras under eller utanpå ridjackan. Ryttare som bär säkerhetsväst har möjlighet att rida utan ridkavaj, med endast långärmad tröja eller långärmad skjorta under västen utan att det är att betrakta som oreglementsenlig klädsel. Gäller vid alla typer av tävlingar."

Enligt TR är det alltså inga ändringar.

Jag själv använder alltid väst när jag rider. Det spelar ingen roll om jag rider dressyr, hoppar, rider ut eller bara tar en liten skrittrunda - olyckor händer så fort. Många klagar på att de måste rida med väst då de tycker att de både är fula och obekväma, visserligen trivs jag väldigt bra i min RaceSafe, men när det väl kommer tull kritan tycker jag att det ändå hade varit värt att rida runt med en lite obekväm väst. Jag tror inte många som trillar av och blir rullstolsbundna kan säga "det var värt det!".


Kommentarer
Postat av: alexandra

en billig försäkring helt enkelt :)

2011-02-19 @ 20:26:37
URL: http://skeckryttaren.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback