2011-07-17 @ 12:43:59

I tränar-tankar

Jag har inte tränat för någon sedan november eller december 2010, alltså minst 7 månader (om man bortser från de få gångerna jag red i skolan under våren) och jag känner att det kanske är dags att hitta en bra tränare? Men var hittar man dem?

I hoppningen känner jag att jag har flera att välja på, framförallt för att jag är mer insatt i vad där finns för tränare men även för att det inte är lika lätt för en hopptränare att få in en på "fel spår" om ni förstår hur jag menar? Niklas Arvidsson, Johan Hillström eller Jörgen Larsson är alla duktiga ryttare och även om jag bara tränat för Niklas innan har jag hört att de andra också ska vara bra!

I dressyren är det så jäkla mycket svårare, för jag vill hitta någon som går på mitt spår med att hästen ska ridas bakifrån och fram till handen och inte dras ihop. Inget våld ska behövas för att hästen ska gå rätt (tillrättavisning behövs såklart ibland och det är okej), den ska helt enkelt vilja göra rätt för att den blir belönad, inte för att den är rädd att bli bestraffad. Det är en sån jag vill ha, någon som hjälper mig att fortsätta gå på mitt spår.
Klubben använder sig av Amanda Meijer, men henne vet jag inte så mycket mer om än vad som står på klubbens hemsida (c-tränare, unghästutbildare osv). Kanske borde åka och titta på en av hennes träningar?

Har ni några andra tips på tränare här omkring?


Kommentarer
Postat av: Anonym

HAHAH. du är sjukt präktig, vet du det? du beskriver det som att de finns tränare som tvingar i form med våld. är du seriös eller? det är inte bara DU som gör på det sättet du beskriver på...... finns sjukt mkt duktiga tränare men man måste vara ambitiös så jg tror intw de vill träna dig.

2011-07-17 @ 14:33:37
Postat av: Frida

Vilken klubb är du med i?:)

2011-07-17 @ 15:13:55
Postat av: Anonym

Jag tränar dressyr för Elisabeth Östberg, hon vill att hästen ska gå bakifrån och framåt och man tvingar absolut inte hästarna till något utan allt ska vara roligt. Sen tränar jag hoppning för Helena Feuk-Lundahl och är super nöjd! Sen har jag Sandra Rupar från K-stad som hjälper mig med allt möjligt, hon är lite allt i allo :P Alla tre är riktigt bra tycker jag =) Hoppas du hittar rätt tränare!

2011-07-17 @ 15:57:53
URL: http://bjerlea.blogg.se/
Postat av: Malou Kastman

sv: ja det tycker jag också! får väl sno pappas mobila bredband! ;D

2011-07-17 @ 16:43:36
URL: http://maloukastman.blogg.se/
Postat av: FRIDA ELMLUND - en hästmänniskas vardag

SVAR TILL ANONYM



Stall och tränare har alla sina olika metoder, vissa mer skonsamma och bra än andra, och det kryllar tyvärr av de som använder sig av våld. Jag har sett många och det finns en del kända ryttare som inte har de trevligaste metoderna heller.

Alla har rätt till sin åsikt, och jag respekterar att du inte håller med mig, men att du inte vågar stå för dina åsikter tycker jag är fegt.



SVAR TILL FRIDA

Jag tävlar för Åstorp :)

2011-07-17 @ 19:40:22
URL: http://fridaelmlund.blogg.se/
Postat av: Alexandra

Jag har aldrig tyckt om Amanda men de som tränat för henne har det ju gått bra för, hehe. Men det är väl lite från person till person det där med tränare, väldigt olika. Annemari som jag tränar dressyr för är jättebra tycker jag, du kan ju alltid testa? :)

2011-07-17 @ 19:47:18
URL: http://skeckryttaren.blogg.se/
Postat av: Elin

Niklas är en duktig ryttare men inget vidare bra på att lära ut...

Har hört att Johan ska var jätebra, han är dessutom unghästutbildare. Jag ska börja träna för honom efter sommaren med min ungponny. :)

2011-07-17 @ 20:29:33
Postat av: Anonym Dressyrryttare

Har aldrig varit på din blogg innan men en person som pratar om din blogg tyckte jag skulle läsa den och du får nog kliva ner från dina höga hästar. Det är en fin blogg annars .Mvh dressyrryttare som tävlar hög dressyr .

2011-07-17 @ 20:59:41
Postat av: carro

man behöver också kunna ta emot kritik från tränarna. Och våga erkänna sina fel och jobba efter det. :)

2011-07-17 @ 21:13:43
URL: http://lillharald.blogg.se/
Postat av: Therese Jense

Eamon Hickey är grym! Han är en av svergies bästa unghästutbildare och är grym på vad han gör! Gjort underverk på både silver, sally och Chanel. Han är grym med hästar! Har aldrig något negativt att säga om han! Du måste verkligen prova han! Han tränar ju i munka-ljungby tror dock alla platser är fulla men oftast någon som inte kommer och då hoppar andra in :). Du måste prova, han är grym! :D haha! :D Det tycker jag iaf, du kanske tycker annorlunda men det är verkligen värt att prova han! :D

2011-07-17 @ 22:43:24
URL: http://livetenligttherese.webblogg.se/
Postat av: carro

så du kan ta emot kritik från tränarna nu då? :S

för jag har aldrig hört dig prata bra om någon tränare :/

2011-07-17 @ 22:58:43
URL: http://lillharald.blogg.se/
Postat av: FRIDA ELMLUND - en hästmänniskas vardag

SVAR TILL CARRO



Jag har aldrig haft problem med att ta kritik från tränare och har inte heller talat illa om någon tränare. Alla passar inte ihop och det är inget konstigt med det, men jag har aldrig talat illa om någon. Jag har dessutom aldrig diskuterat tränare med dig så jag har svårt att förstå var du fått det ifrån.

2011-07-17 @ 23:21:31
URL: http://fridaelmlund.blogg.se/
Postat av: Elin

Hilde mauseth (dressyrtränare) är jättebra! :D Jag har tränat för henne i 1,5 år och hon lär ut jättebra.

2011-07-18 @ 11:57:04
URL: http://prekness.blogg.ser
Postat av: Alexandra

Jag vet att jag själv är väldigt dålig på att ta till mig kritik, för att jag så väldigt gärna vill göra allt perfekt. Annemari är jättebra på det viset för hon liksom känner av hur man är som person och lägger det på ett annat sätt så att det inte blir "kränkande" eller vad man ska säga. Hon har också en ängels tålamod vilket man behöver med mig, hihi (a)

Sen med hoppningen tycker jag du ska träna för Johan tillsammans med mig på klubben, det hade varit super! :D

2011-07-18 @ 12:34:42
URL: http://skeckryttaren.blogg.se/
Postat av: Emma Linde

Kan verkligen rekomendera Johan Hillström! Riktigt duktig är han, han är lugn och har verkligen hjälpt mig mycket. Allt han har sagt har funkat jättebra på min ponny! :)



2011-07-20 @ 21:39:03
URL: http://eemmajosefin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback