2011-06-14 @ 20:51:12

Få en glansig häst

Jag rengjorde min ryktlåda ordentligt idag (skrubbade den och allt) och tänkte att jag kunde visa vad jag har i den, och använder dagligen. Jag fick dessutom ett önskemål på att visa hur jag "borstar och fixar" Blezter, så jag tolkar det som att jag ska berätta lite vad jag använder och så :)



Pälsen speglar hur hästen mår både fysiskt och psykiskt, och många pälsproblem har ofta att göra med störningar i mage och tarm. När man har sett till att hästen får det foder den behöver är den en noggrann rykt som ger pälsen den extra glansen och lysten, inte pälsglans. Jag använder mig bara av pälsglans i svansen och aldrig på kroppen då det stänger in smutsen, plus att jag tycker det är "fusk".
Det bästa att använda för att få en glansig och välmående päls är borstar gjorda utav naturmaterial, alltså inget plastamög ;)

Det jag garanterat använder mig utav dagligen är det som ligger ovanpå ryktlådan, alltså piggborste, rotviska, ryktborste, skrapa och manborste. Det som ligger nedanför är bara i naturmaterial och är då perfekta för att bort dammet och jobba upp glansen. Jag använder några av dessa saker så gott som dagligen också! Det är två ryktborstar (med olika täthet), en allroundborste och en putsvante.
Jag är väldigt noga med rykten och det där med snabborstning är inte riktigt min grej, utan det är minst lika viktigt för mitt välmående som hans att det blir en ordentlig rykt :)

Borstarna gjorda av naturmaterial är oftast lite dyrare än de i plast, men det är värt att betala de extra slantarna!


Somsagt, hästen ska glänsa! Denna bilden togs igår :)

Här fick ni veta lite av vad jag använder! :)

Kommentarer
Postat av: hanna

oh, vad blank :O

gillar din blogg, och din häst är jättefin :)

2011-06-14 @ 21:01:22
URL: http://ofeliavi.blogg.se/
Postat av: Louice Råå

Vart har du köpt dom borstarna som ligger där nere? För jag vill ha en sån mjuk, och helst en sån som den längst till höger :)

2011-06-14 @ 23:16:05
URL: http://louiice.blogspot.com
Postat av: Amanda

Vad bra inlägg :) Jag tycker också att det är viktigt med en bra rykt :)

2011-06-15 @ 08:23:50
URL: http://ponnyer.bloggplatsen.se
Postat av: viki

Vilket bra tips!! :D

Tycker verkligen om din blogg, och designen är superfin ju!! :D

Blezter är jättesöt!:)

Kram!

2011-08-14 @ 15:04:05
URL: http://vikisblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback