2011-11-24 @ 12:23:00

Ensam, eller i flock?

Som med allt annat här i hästvärlden, råder det delade meningar angående hästens utevistelse och folk kan tyvärr ta till ganska grova ord för att göra sin röst hörd. Det gäller inte bara vilka tider hästen ska vara ute eller viken typ av hage den ska gå i utan även om den ska gå själv eller ensam.

Vad har ni för åsikter? Går eran häst själv eller i flock? Varför?

Jag kommer ge min syn på detta i ett senare inlägg, först vill jag höra era grymma argument!


Kommentarer
Postat av: Lina:)

min häst går givetvis med en annan!

jag tänker så här. en häst om jag köpte har alltid gått i flock, så jag vill inte ta ifrån honom hans frihet att kunna vara med sina kompisar och busa och leka om dagarna.

tycker så synd om andra hästar som står själv i hagen.. :/

2011-11-24 @ 13:32:01
URL: http://linalarssoooon.blogg.se/
Postat av: josefine m. ridtravaren Bellie

Självklart i flock, det är så det ska vara.. Dom är faktist flockdjur. Säger sig själv.t

2011-11-24 @ 15:33:04
URL: http://minfux.blogg.se/
Postat av: Cornelia Weber

När vi hade ponnierna så gick de tillsammans, eftersom de passade så bra ihop - min var kaxig och vääääldigt ranghög och Isabelles var mycket försiktig och lite smårädd. Min ponny var 16, hennes var 6, så min ponny blev som en mamma till Isabelles ponny. Det var ganska kul att se dem, Primma bestämde allt! Var Jannie fick äta, gå osv, men hon trivdes med det eftersom hon var så osäker själv. Sen sålde vi den ena ponnyn och Isa flyttade upp med Cupis till Plönninge, i samband med det så bytade vi stall och där gick alla ensamma så det blev bara så, det var svårt att hitta någon lösning då Primma var så ranghög. Nu går de också ensamma, fast de kan nosa och röra varandra och det är främst för skaderisken och att Chino springer som tusan när han går med andra i hagen så det är just därför. Både vi och hästarna trivs med att ha det så, i alla fall verkar det så på hästarna! :)

2011-11-24 @ 16:40:58
URL: http://corneliaweber.blogg.se/
Postat av: Louice Råå

Otto går med sin flickvän, han blir deprimerad om han går ensam... Så nästa tvungen att han ska ha kompis.

Men sen får man se de efter hur situationen är med hästen man har tycker jag.

2011-11-24 @ 16:48:03
URL: http://othello.blogg.se/
Postat av: Jenny

I flock helt klart, men jag ser hellre att mina hästar går ensamma än med en orolig flock, då det bara påverkar individen negativt mentalt och är skaderisk.

Sedan finns det ju alltid undantag som gör att man kanske inte kan ha hästen ihop med andra, var svårt att hitta någon som ville ha min hingst som sällskap tex, så han fick gå ensam.

2011-11-24 @ 21:37:08
URL: http://jenny-mino.blogspot.com/
Postat av: Amanda

Jag har mitt sto (Bruden) i en ganska stor hage tillsamands med ca 4 andra ston och det funkar jättebra. Men valacken(Sunshine) går i en hage ensam med en kompis som går brevid. Dom har gått tsm innan men Sunshine är lite tjurig och sen så har han broddar bak hela tiden, och då är det inte så skoj om han sparkar.

Men jag tycker att man ska se vad hästen själv tycker om, alla hästar är ju olika. Vissa hatar att gå själv, medans vissa trivs med det :)

2011-11-24 @ 21:52:23
URL: http://ponnyamanda.blogg.se/
Postat av: Lina

Beroende på hästen/hästarna.

Jag ser gärna att dom går ihop, men just nu så har jag ett sto som vallar de andra hästarna, hindrar dom från att dricka när dom vill det, dom får inte rulla sig när dom vill och hon blir jätte aggressiv om dom går för nära när hon inte vill. Så hon får gå ensam, plus att 4-åringen är fortfarande jätte hingstig och pga hans storlek får han gå ensam för skaderisken han kan utsätta den gamla vallacken för som är lite svag i sig fast ändå envis.

Så hade dom gått ihop alla tre eller två i en och en i en annan så hade det bara slutat med slagsmål.



Så som sagt, beroende på vad man har för hästar och vad man har för alternativ.

2011-11-25 @ 10:12:51
Postat av: Linnea

klart dem ska gå tillsammans hästar! Det är djurplågeri att en häst inte får leka med andra och få ha en kompis att prata med. Förstår om många är rädda om sina hästar men titta på Milton som john Whitaker hade. Han fick gå tillsammans en timme om dagen med en annan liten häst. Tänk vilket liv annars dem hade haft. Min går tillsammans med snälla andra hästar och det fungerar jättebra.

2011-11-25 @ 13:44:24
Postat av: Alexandra

Just nu går Pikachu själv men på somrarna går han med alla de andra och när min nya är funnen så kommer dem gå tillsammans om det funkar :)

2011-11-25 @ 17:50:19
URL: http://skeckryttaren.blogg.se/
Postat av: Linnea

Varför diskutera detta bra ämne när det kommer att komma en lag att man måste ha en kompis till sin häst? Det säger sunt förnuft att det är flockdjur. Bra ämne

2011-11-26 @ 16:39:20
Postat av: Lina

Till ovan:

Så vitt jag vet så finns redan den "lagen" som lyder

- en häst måste få vara ute minst 8h/dag.

- en häst får aldrig stå ensam på en anläggning/stall. Det måste finnas minst 2 hästar i varje stall runt om i Sverige.



Är inte så insatt i detta då mina hästar går ute mer än 8h/dag och är 3 st i stallet, men jag tror det är såhär.



Men ingen lag kan någonsin säga att man måste ha 2 hästar i samma hage för att dom ska få leka?

Har man två hästar som inte fungerar tillsammans i samma hage utan att det blir slagsmål så ska man ju knappast släppa ihop dom! Att ha kompis ute funkar väldigt utmärkt med att ha dom i olika hagar bredvid varandra.

2011-11-29 @ 10:31:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback