2011-11-07 @ 08:00:00

Önskeinlägg - bra fokus i bilderna

Jag fick ett önskan om att skriva hur man gör för att få ett bra fokus i bilderna, tyvärr förstod jag inte frågan helt ut men jag gör så gott jag kan för att besvara den ändå.

Att använda ett objektiv med Auto-fokus (AF) underlättar väldigt mycket om du fotar rörelse. Är det orörliga objekt får du som är ovan tid på dig att hitta det perfekta fokusläget. Även om du använder dig av AF kan du påverka var fokusen hamnar genom att helt enkelt flytta kameran någon mm.
Bländaren avgör till viss del hur mycket fokus och hur mycket "suddigt" du kan få i bilden, en större bländare ger ett mindre skärpedjup (mer suddig bakgrund) medan en mindre bländare ger motsatsen.

Först och främst måste du bestämma dig för vad du vill ha i fokus, vad är det du vill framhäva?

- På bilden nedan vill jag framhöva kattens ögon och få ljuset att falla i dessa, därför la jag merparten av fokuset just där, men även en del på "nosryggen"
.


- På nästa bild ville jag lägga mer fokus på den rosa nosen men samtidigt få mer ljus i ögonen, vilket skulle ge större kontraster och "trollbindning" i bilden. Jag fick katten att vända huvudet uppåt (följde min hand) tills den var i "rätt position" för att ta bilden.


- Här ligger fokuset på ett större område, det vill säga både häst och ryttare, har mindre suddigt i bakgrunden och framhäver ekipagets fart och vilja.


- Här är fokus däremot väldigt koncentrerat och ljuset som faller ger en känsla av lugn.


Det finns mängder av olika sätt att fokusera och eftersom jag inte på långa vägar är något proffs är det lite svårt att tipsa och förklara. Var kreativ och våga prova nya vinklar!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback