2011-11-27 @ 20:35:05

Svar på kommentar

Anonym om Hästsportens baksida:

Det kanske ser ut som att den bilden visar att man har slagit hästen , men till saken hör att på galopp får man inte använda spöet. Om man tittar noga på galopptävlingar så får dem bara veva med det sidan om . Något nytt jag har lärt mig på Bollerup. Det är därför dem håller det upp och ner.


SVAR: Jag kan börja med att säga att alla bilder som har min logga på sig är tagna av mig, alltså var jag garanterat på plats och bevittnade händelseförloppet.

Bilden är tagen under en Point-to-Point på Penshurst i England, ett fantastiskt ställe jag besökte i mars 2011. Jag kan tyvärr inte de svenska reglerna (även om jag är ganska säker på att spö är tillåtet bland storhästarna) men de har egentligen ingen betydelse då bilden som tidigare nämnt är tagen utanför Svea rikes gränser.

Alla bilderna är tagna längs upploppssträckan och vi kunde tydligt höra smällarna från spön som träffade hästarna som en sorts bisarr melodi av dundrande hovar, skrik och hårda rapp. Lopp efter lopp bevittnade vi samma mönster, samma händelseförlopp. Jag var där, jag vet mycket väl vad som hände.

Säg vad ni vill, men jag tycker att bilderna talar sitt tydliga språk.


Förutom dessa mindre roliga scener, var det en fantastisk upplevelse!

Kommentarer
Postat av: Emma

Du anonyma som säger att man inte får använda spöet inom galopp har nog missat något moment på Bollerup. Jag rider på en ridskola precis bredvid Derbybanan Jägersro och jag har spenderat många dagar att titta på galopp påde stått vid upploppet och den sista kurvan och första kurvan och bak sträckan, ja över allt, hör ALLTID att de piskar hästarna med spöna, för det hörs, eller är det ljudet man hör något annat? :S De håller spöet "upp-och-ner" pga att det ger mer kraft till att piska hästen hårdare, dessutom ser du väl att den delen som man piskar med är bredare och längre, för att göra mer ljud och har större träff yta, hästar springer av ljudet också, inte bara av smärtan. Tror mig, jag vet, har fått lära mig några knep av rid tränare även om jag eller de inte hållt på med galopp, de har sagt att jag ibland ska piska hästen så som på galopp (kan säga att jag inte ville det). Så där har du fel, fel och fel....

2011-11-27 @ 21:34:52
Postat av: Anonym

Läs reglementet galopp . Man använder inte spö i Sverige.

2011-11-28 @ 07:43:16
Postat av: Lina

Till anonym ovan:

Bara för att det står i det svenska reglementet att man inte får piska hästarna som går löp i galopp så betyder inte det att man följer reglerna.

I Hoppning får man inte vinkla spöet och göra rundslag (släppa tygeln och slå bakom sadeln), men det är faktiskt det slaget som man ser mest ute på tävlingar.

2011-11-28 @ 09:48:08
Postat av: Anonym

Vi har gått licenskursen i Malmö och vi har varit på lopp nästan varje vecka och tittar du noga på galopploppen så rör dem inte hästen utan vevar sidan om.Tränar aktivt inom galoppen och vi får inte använda spö.Följer man inte reglerna diskas man. Men utomlands gäller andra regler.Man får hoppas att det finns bra domare på tävlingar som hinner se hur dem slår hästarna.

2011-11-28 @ 10:57:47
Postat av: FRIDA ELMLUND

SVAR TILL ANONYM



Om du läser igenom reglementet så står där tillåtna mått på spö, däremot får sporrar inte bäras. Jag vet att intetdera är tillåtna i ponnygalopp men att spö används flitigt bland storhästarna.



Reglementet http://www.galoppsport.se/appImage/tavlingsreglemente.pdf

2011-11-28 @ 11:24:25
URL: http://fridaelmlund.blogg.se/
Postat av: Anonym

Fabienne De Geer dömdes till 4.000 kr böter för felaktigt bruk av spö (6:31, 8:16/5).



Det står många sådana för dem får inte använda spöet på ett sätt som inte är tillåtet.Det är kanon tycker jag att man är hård för det är dem inte i andra ridsporter.

2011-11-28 @ 12:44:22
Postat av: FRIDA ELMLUND

SVAR TILL ANONYM



Eftersom det inte finns några nedskrivna regler angående spöanvändningen inom galoppen kan jag inte tänka mig att denne blev dömd därefter utan att djurskyddslagen användes som grund.



Dessutom var det i första hand bilden vi diskuterade och huruvida hästen blev slagen eller inte, vilket vi snabbt kom fram till ;)

2011-11-28 @ 12:55:34
URL: http://fridaelmlund.blogg.se/
Postat av: Anonym

Reglement galopp

tävlingsbestämmelser. 6 kap.moment 31. spöbestämmelser. Om ni läser det så ser ni utifrån dem bestämmelser att dem kan inte annat än som vi fick lära oss att veva med spöet på sidan för du kan inte få kraft med dem bestämelserna. Ljudet man hör är mycket från hovar och trycket. Hoppas all tävlingssport sätter gränser på hur spö ska användas annars införa böter för det är det ända som kanske hjälper. Bra blogg!

2011-11-28 @ 12:58:26
Postat av: FRIDA ELMLUND

SVAR TILL ANONYM



Om du verkligen läser igenom bestämmelserna så står det ingenstans att spö inte får användas, däremot att det inte får användas "med större kraft" eller i för tät följd. Detta inne bär att man FÅR slå på hästen, så länge man inte gör det för fort eller för hårt. Vad som räknas som för hårt är enbart en tolkningsfråga.

Så jo - spö får användas PÅ hästen under ett löp

2011-11-28 @ 13:06:51
URL: http://fridaelmlund.blogg.se/
Postat av: Anonym

Där står hur du får använda det och då kan du räkna ut hur. Varför tror du dem får böter? Det är mycket hårt på galoppen hur man använder spö och det får man gå igenom när man tar licens.Du får ha med det.Men läs hur du använder det.

2011-11-28 @ 15:25:24
Postat av: FRIDA ELMLUND - en hästmänniskas vardag

SVAR TILL ANONYM



Du skrev klart och tydligt i din första kommentar att spö inte får användas, vilket det enligt reglementet får.



"... men till saken hör att på galopp får man inte använda spöet..." - hämtat ur din kommentar.



Vi vet nog både du och jag, att domarna inte ser allt och att människan inte är känd för att alltid följa de regler som finns. Spö får användas - och det används. Mer än så hör inte till saken :)

2011-11-28 @ 15:38:20
URL: http://fridaelmlund.blogg.se/
Postat av: Ann-Therese

Hej Frida hoppas allt är bra med dig.

Jag har hört om Blezter och det är ju jätte tråkigt att det ska ta sådan tid att läka och bli bra.

Jag såg er diskussion om galoppen och vill bara fälla in vad jag har fått lära mig på licens kurserna....ang spö



-får ej anv i löp för ponny, unghästar 2år, hinderlöp

-endast vadderat spö tillåtet- betydligt mjukare än tex hopp/dressyrspö

-mkt reglerat ang anv- end mjuk drivning osv

-max tre slag på äldre häst- får ej ha märken efter spö, rejäla böter el avstängning till den som ej följer detta

-i norge får ej spö anv alls, olika regler i olika länder.



Jag tycker själv att det är trist att behöva slå fram sin häst och tyvärr förekommer det alldelas för mycket i många utav häst sporterna. Är man på hopp tävling så får man alltid höra när domarna säger till i högtalarna om att de inte får slå hästarna.

Hoppas att du får en bra jul och att tomten kommer. :)



2011-11-29 @ 09:29:47
Postat av: FRIDA ELMLUND

SVAR TILL ANN-THERESE



Det var väl ungefär det vi kom fram till också, att spö får användas men under begränsade förhållanden - precis som inom de andra grenarna :)

Problemet är väl det att det värsta våldet sker i träningssammanhang och inte på tävling, därför jag tycker att det skulle vara bra att engagera allmänheten mer :)

Det samma :)

2011-11-29 @ 09:43:32
URL: http://fridaelmlund.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback