2011-11-05 @ 18:50:00

Variera betslingen

För att få en så hållbar häst som möjligt är variation väldigt viktigt, både vad gäller träning och utrustning.

- Blezter trivs väldigt bra på det raka tränsbettet men inte alls på ett vanligt tredelat. Efter mycket funderande kom jag fram till att det kunde vara stabiliteten han saknade, och provade därför ett tredelat eggbett (fasta ringar), som han gick väldigt bra på. För att tillföra ännu lite variation i hans betsling, valde jag att prova ett hackamore som han även det gick bra på.

Här har jag då den, för oss, perfekta kombinationen:

Det tredelade belastar lanerna, det raka tungan och hackamoret verkar främst på nosryggen. Utmärkt!

Genom att variera betslingen på hästen undviker du skador och förslitningar men det kan även fungera som ett bra sätt att hålla hästen känslig och lyhörd i munnen.

Kommentarer
Postat av: Josefine m. ridtravaren bellie

Härligt att du fått ihop en så bra kombo! :-) Själv varierar jag bara mellan rakt eggbett och novabett just nu om fröken själv får välja, vilket hon får. ;)

2011-11-05 @ 20:58:35
URL: http://minfux.blogg.se/
Postat av: Alexandra

Jag har precis samma som dig fast utan eggbettet som istället är pessoa magic :)

2011-11-06 @ 10:27:48
URL: http://skeckryttaren.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback