2011-10-21 @ 11:10:00

Wall Street Banker

Jag är ingen höjdare på avel och absolut inte inom travsporten, men jag har hittat en väldigt intressant hingst! Wall Street Banker heter han och är född -88, alltså en gammal herre (om han fortfarande lever?). Det var en väldigt framgångsrik travhingst som sprang in flertalet miljoner kronor, vann majoriteten av sina lopp och verkade en hel del i aveln. Låter som en kanonhäst va?

Baksidan med denna hästen är egentligen den intressanta biten. Han sägs ha varit mer eller mindre galen och så fruktansvärt aggressiv att han bar en munkorg av metall och fick ledas av två personer, utrustade med vars en järnstång fäst i grimman för att hålla honom ifrån sig. Som grädde på moset nedärvde han en detta till en del av sina avkommor. Jag tycker det låter som en väldigt spännande häst och jag skulle mer än gärna vilja veta hur han egentligen fungerar i huvudet, å andra sidan skulle jag inte vilja gå i närheten av honom för allt i världen. Haha, svårt val det där!

Helt ärligt tycker jag att det är ansvarslöst att avla på en hingst som Wall Street Banker för även om han var väldigt talangfull så var han direkt livsfarlig, att han dessutom nedärvde sitt humör gör det hela ännu mer tveksamt. Jag antar att det var hans framgångar som gjorde honom "lämplig" som avelshingst, men jag känner ändå att det inte är värt alla de riskerna som detta medför.



Har ni något att säga om detta?

Kommentarer
Postat av: Bonnie

Förstår inte heller varför man avlar på WSB, eller ens behåller honom vid liv då han trots allt har skadat många ordentligt:/

Det finns tyvärr ganska många avkommor efter honom som även säljs som ridhästar då de ofta är vädigt snygga hästar men mycket humör,vilket kan ge en del problem.

Sen finns de som är riktigt snälla också men då är oftast stoet en sådan som ger vänliga avkommor överlag. Men skarpt så+WSB är inget jag skulle vilja ha...

2011-10-21 @ 13:56:09
URL: http://teamkarlsson.blogg.se/
Postat av: Caroline

Låter hemskt men samtidigt kan det ju vara att han har varit utsatt för något i sin tidiga ålder. Därför blev han som han blev. Caroline

2011-10-21 @ 14:31:13
Postat av: FRIDA ELMLUND - en hästmänniskas vardag

SVAR TILL CAROLINE



Jag tänkte först på det också men jag känner att vi ganska lätt kan utesluta det då han nedärvde detta beteende till många av sina avkommor. Rädsla och aggressivitet som har grunden i en felaktig behandling kan inte nedärvas, alltså måste det vara genetiskt :)

2011-10-21 @ 14:40:29
URL: http://fridaelmlund.blogg.se/
Postat av: Anonym

Sv: så fantastisk var han inte så att det rättfärdigar aveln på honom, sprang in ca 2 miljoner och det är ingen jättesumma för en travhingst, vi har en sån i stallet som numera är ridhäst men fick kulorna kapade när han pensionerades.

Det skulle vara lite skillnad om det var typ victory tilly som sprang in över 37 miljoner...

2011-10-21 @ 15:13:06
Postat av: Caroline

Hej läste om en häst som var fruktansvärt misshandlad när den var liten och sen blev den elak så fort en människa kom i närheten och som han beskrev i sin artikel var att den litade inte på människan därför gick den till utfall.Hemskt men så är det att människan gör djuren till vad dem är ibland. Caroline

2011-10-21 @ 16:43:48
Postat av: FRIDA ELMLUND - en hästmänniskas vardag

SVAR TILL CAROLINE



Som jag svarade dig innan så kan rädsla eller aggression som härstammar i en felaktig hantering av hästen inte nedärvas utan bara genetiska anlag.



Oftast är misshandlade hästar väldigt rädda och backar hellre undan än går till anfall, det sägs också att de är väldigt tacksamma att arbeta med när förtroendet uppstått. Helt ärligt har jag inte hört om ett specifikt fall där hästen blivit så aggressiv som du beskriver men jag antar att du minns vart du läst artikeln eller vem som skrivit den? :)



Självklart blir hästarna inte annat än produkten av vår behandling men om WSB har varit misshandlad eller inte är ingenting vi kan uttala oss om, varken du eller jag, eftersom vi inte har någon aning om det. :)

2011-10-21 @ 18:40:34
URL: http://fridaelmlund.blogg.se/
Postat av: Sandra

Hej där! va lustigt att du har skrivit om Wall Street Banker då han är pappa till min häst, Colour Sakic. Sacke är super lugn och går lös efter mig alltid så tror inte att du ska vara så orolig för att hans humör kommer med till avkommorna :) kika in på stallullbro.blogg.se om du vill se bilder på sacke :)

2012-07-02 @ 11:41:11
URL: http://sandradahlin.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback