2011-09-08 @ 06:59:00

Balans i stallet

I många stall (de allra flesta skulle jag tro) finns där en gren som är dominerande, alltså att där håller till många dressyrryttare, hoppryttare, kuskar eller kanske westernryttare under samma tak. Det är nog lättare att känna sig trygg bland de som utövar samma gren och i det stora hela har samma tänk, men egentligen tror jag att det är bättre att stå i ett blandat stall. Jag tror att man både som person och ryttare blir mer öppensinnad för andra tankebanor och kan ta till sig det som man tror kan användas för att förbättra sig själv och sin häst, inte vara så trångsynt helt enkelt.

Vårt stall är otroligt blandat och innehåller ryttare som sysslar med hoppning, dressyr, akademisk ridning, western och enbart skogsridning (säkert något mer som jag glömt nu) och hästarna finns i alla storlekar och raser - från minishettis till ardenner och halvblod. Jag tycker att det ger en bra balans i stallet och det blir inte en massa skitsnack hit och dit, folk är mer öppensinnade och dömer eller förkastar inte någon för att de valt en annan väg än vad de själva gjort.

Det går såklart inte att bestämma att "nu ska vi få in folk från alla grenar" eftersom man då blir tvungen att neka folk på grund av deras gren - vilket blir fel på andra hållet. Det är nog helt enkelt något som händer allt eftersom tiden går, men man kan påverka det till viss del, bla se till att det finns fördelar så som ridhus eller regelbundna träningar i de olika grenarna som lockar! :)



Kommentarer
Postat av: Camilla

Tror oxå att det är bra med blandning. Själv delar jag stall med två travmänniskor som inte alltid är så roligt, då dom tycker ridning är fel. Men jag har lärt mig mkt om travsporen och varför dom gör vissa saker. Men jag känner dessa väldigt bra så dom får oftast en kommentar tillbaka om dom säger något, men är man trött eller på dåligt humör kan det vara väldigt jobbigt att få höra sånt.

2011-09-08 @ 20:23:57
URL: http://bbqridtravare.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback