2011-09-29 @ 16:04:40

Klinikbesöket

Som sagt fick vi åka in till djursjukhuset med Blezter idag och jag ska försöka sammanfatta det hela så gott jag kan.

I våras sparkade Blezter upp ett litet sår på insidan av karleden som läkte utan några som helst problem, däremot verkade jag inte riktigt bli kvitt skropan som satte sig utanpå. Jag har inte vågat dra av den eftersom den satt så pass hårt att jag skulle dra upp ett sår och därmed riskera infektion, så jag lät den sitta.
I tisdags (Blezters vilade) märkte jag att han var lite svullen i kotan på vänster bak och såg att skorpan gått av och lämnat ett nytt litet sår. Jag tvättade rent det noga, kylde ett bra tag och kollade efter hälta på volt. Han hade en ytterst liten markering under det första varvet som släppte sen och jag bestämde mig för att avvakta.
I går (onsdag) hade svullnaden spritt sig upp till hasen. Han var inte direkt öm någonstans runt benet men hade däremot skaffat sig en hälta. Jag fick inte tag i min veterinär utan ringde djursjukhuset istället och valde att boka en tid till idag för undersökning, med tanke på att det inte var riktigt så akut att vi behövde kasta oss in där (i samråd med veterinär).

Det tåls att påpeka att han hade ett bra allmäntillstånd alla dessa dagar och var feberfri, annars hade vi såklart åkt in direkt!

Såhär såg benet ut i morse (mer svullet än kvällen innan) :


Själva klinikbesöket gick bra, Blezter skötte sig fint. Vi började i rörelse på löpargången och därefter på volt, som tur var hade hältan minskat ganska mycket och var nu bara väldigt liten. Benet rakades och vi fick göra ett UL, som tur var visade det ingenting. Diagnosen blev "lindrig lymfangit", infektionen hade förmodligen uppstått direkt när skorpan trillat av och jag är glad att vi åkte in i tid eftersom just lymfangit har förmågan att eskalera och i värsta fall bli kronisk.

Efter behandling, fortfarande lite groggy:


Jag fick Fenylbutazon utskrivet och en plan för hur benet ska skötas under kommande vecka, samt hans aktivering. Om vi slipper komplikationer kommer jag kunna börja rida honom normalt om en vecka igen ^^,





Kommentarer
Postat av: Linnea

usch det ser man direkt att det var en sådan. Småsår är värre än stora sår och ibland ser man inte dem och går dem i leriga hagar kan det bli värre. Hoppas det går bra.

2011-09-29 @ 21:54:28
Postat av: Alexandra

det pulvret fick en häst hos Magnus också :p

2011-09-29 @ 22:02:18
URL: http://skeckryttaren.blogg.se/
Postat av: Linnea

Fenylbutazon är rätt starkt för magen så du vet.

2011-09-30 @ 09:24:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback