2012-02-28 @ 16:13:19

Irriterande ord

Satt och tänkte på hur många olika ord det egentligen finns för en och samma sak, och hur fruktansvärt fula några av orden faktiskt är! Dessa kom jag på såhär på rak arm:

- Hästfinka istället för hästtransport/släp/trailer.
- Krafsa hovarna istället för att kratsa dem.
- Volt istället för ridbana.
- Betfoder eller bettfor istället för betfor är så fruktansvärt irriterande att höra!
- När folk lägger till "is" efter orden, tex hovis, fölis och tandis.
- Raka istället för att klippa. Det är ju knappast så att man står och rakar hästen med rakhyvel och raklödder ett par gånger per vinter?
- Vattnar hästarna. Kan det låta mer fel?
- Att nämna sig själv som mamma eller pappa för hästen. Kryper i kroppen på mig!
- Truten/käften låter så brutalt och hemskt på något sätt
- Tränsla eller betsla istället för tränsa.
- Schabraker
- Pissmärr om alla tjuriga ston, eller märr istället för sto
- Bakkärran istället för rumpa/bakdel. Var får man kärra ifrån liksom?!
- Gödsla istället för att mocka. När man gödsla sprider man väl ändå ut det på åkern?

EDIT: Kom på ett till! Brucksprov istället för bruksprov - haha xD


Har ni något att tillägga?



Kommentarer
Postat av: Agnes Åberg

Va då häst"ord", en del av de där är ju felstavningar, dialekter alltså vissa inte ens riktiga ord? Eller har jag missat något :)



Fin blogg du har annars :-) <3

2012-02-28 @ 18:06:40
URL: http://agnessan.blogg.se/
Postat av: Lina Hagman

Hahahahahahahaha, Asså detta gjorde min dag xD hahaha

2012-02-28 @ 21:09:15
URL: http://linahagman.blogg.se/
Postat av: Josefine m. ridtravaren bellie

Haha du skulle nog inte palla att umgås med mig isåfall ;) Jag säger: hästfinka, bettforr, hovis, raka (ibland), jag är Bellsans mamma och hon jobbar med bakkärran. :D HAHAHHA

2012-02-28 @ 21:20:31
URL: http://minfux.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback