2012-07-13 @ 13:28:00

Skydda benen

Vid all ridning, longering eller annan aktivering har Blezter senskydd och boots på sig. Vissa dagar kan det även åka på ett par bakskydd, eller möjligtvis lindor runt om. Jag skulle aldrig få för mig att rida honom utan skydd, verkligen aldrig. Det är inte som jag är pjoskig, däremot är jag fruktansvärt rädd om honom och gör vad jag kan för att förhindra skador. När jag är ute och rider i skog och mark vill jag kunna känna mig lugn med att åtminstone de mest ömtåliga delarna är skyddade, alltså ska vi utan några större problem kunna bege oss rakt ut bland stock och sten.
När jag rider på banan är det främst balltramp och senskador som jag vill undvika, speciellt det sistnämnda. Ett hårt slag på senan kan orsaka permanenta skador, har man riktig otur blir det öppna sår med ledinfektion som följd, och det kan jag lova att man inte vill dra på sig...
I hagen får han gå helt utan skydd, främst för att han inte springer så speciellt mycket men även då risken för skav känns lite väl stor.
 
Jag säger inte att de som väljer att inte använda skydd på sina hästar inte bryr sig om dem, absolut inte, så jag vill inte att ni tolkar det på det viset. Vissa hästar kan jag absolut tänka mig rida utan skydd, men Blezter är en av de som jag inte riktigt känner mig trygg att göra det med, just för att han har så lätt för att trampa sig.
 
Använder ni skydd? Isf vad och varför?
 

Kommentarer
Postat av: Paulina

Hej!

har du koll på någon i helsingborgsområdet som behöver låna ut sin storhäst på foder i ett år?

2012-07-13 @ 16:36:02
URL: http://fotopaulina.blogg.se
Postat av: Sara Carlsson

Skulle heller aldrig rida utan senskydd/lindor på mina pållar!
Fram är viktigast. Får lite halvpanik när "folk" hoppar utan senskydd :o
Bak klarar sig cabi utan dock, det åker på ibland och ibland inte. Soccan var tvungen att ha bak för hon slog i så mycket.

2012-07-14 @ 22:05:34
URL: http://carlssonpataket.se
Postat av: Lisa Gustafsson

Vid hoppning har jag alltid benskydd på mina hästar, senskydd fram och strykkappor bak, för att minska risken att de slår sig själva när de hoppar. Vid vanlig ridning hemma rider jag utan skydd på två av dem (då de rör sig väldigt korrekt med benen), medans den tredje har strykkappor bak då hon annars slår sig själva. Rider jag ut så brukar jag ha benskydd på alla hästarna, i falld de skulle spralla till och kanske slå sig själva.

2012-07-15 @ 17:26:28
Postat av: Caroline Bågfeldt

Åh, är det bra kvalite på dom bootsen? :)

Sv: Men gör det stor skillnad mest i dressyren eller i hoppningen också? :D

2012-07-16 @ 16:42:57
URL: http://baraacarro.blogg.se/
Postat av: Caroline Bågfeldt

Åh, är det bra kvalite på dom bootsen? :)

Sv: Men gör det stor skillnad mest i dressyren eller i hoppningen också? :D

2012-07-16 @ 16:42:57
URL: http://baraacarro.blogg.se/
Postat av: Malou Kastman

Spottis går alltid med skydd fram vid ridning (kan hända att jag rider utan om jag bara ska skritta ut en runda eller liknande), bakskydd är hon dock inget stor fan av.. eskadronskydden går bra för de är så små men något annat så springer hon bara och sparkar i marken för hon blir irriterad på det.. haha! lindor går dock ganska bra :) hon har inga skydd i hagen.

Bambi går med full mundering var hon än är.. haha! hon bar bak + framskydd och boots i hagen och vid ridning av den anledningen att hon har så sjukt stora gångarter och inte full koll på sina ben så hon sparkar sig själv.. haha! sen är jag så rädd för balltramp, det kan bli riktigt läskiga sår..
Nu vet jag ju därimot inte om hon behöver det, hon ska bara stå i en pyttehage och då kan hon ju inte springa så hon kanske inte behöver de där, om inte så har hon ju sitt feta bandage som skyddar lite nu.. haha!

2012-07-16 @ 18:19:16
URL: http://maloukastman.blogg.se
Postat av: Amanda

Jag har alltid benskydd på, fram och bak. Han har även framskydd + boots i hagen. Dock så rider jag inte med boots då han inte har några speciellt stora rörelser men i hagen så kan han busa rundor lite :-) Jag har potatismjöl i skydden som han har i hagen för att inte få skav - och det funkar hur bra som helst.

2012-07-16 @ 21:54:01
Postat av: Frida

Jag rider min häst med skydd främst vid hoppning eller hårdare dressyrpass där jag är rädd att han ska slå i benen. Jag är inte rädd för att han trampar sig, och han har (peppar, peppar) aldrig gjort det heller.

När jag rider ut och i skogen använder jag skydd lite olika. Vissa dagar är jag rent ut sagt lat och sätter inte på dem, medan andra dagar är jag jättenoga med dem.

En sak jag dock är väldigt noga med är att han alltid har skydd på alla fyra benen. Varför vet jag faktiskt inte, men det känns bäst så helt enkelt! ;)

2012-07-19 @ 13:37:25
URL: http://ryttarefrida.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback