2012-06-07 @ 18:46:25

Hoppträning 6/6

Till en början kändes Blezter lite småtrög för skänkeln, förmodligen bara för att han inte get gå fram ordentligt. Det händer ofta att han är lite smålat i början och slutet av passen, som tur är löser övergångar detta mycket bra.

Vi inledde med en övning där fokus låg på att få yttersidan med genom anridning och språng, hålla rytmen och ställningen. I vänstervarvet (som vi började med) var det svårt med det allra mesta, främst för att vänster är vårt sämsta varv. Högersidan är svagare än den vänstra och vi får därför problem i såna här övningar, men jag fick bra tips på hur jag ska lösa det! Högervarvet gick super!
Gick vidare till att hoppa linjer, bågar och slutligen banor. Vi hade mycket lättare för detta och den allra sista banan vi hoppade var en av de bästa vi gjort! Även om allt inte var perfekt löste både jag och B situationerna som uppstod. Han lyssnade och jag red - precis som det ska vara!

Till nästa gång: inte hela tiden leta efter perfektion, utan låta honom göra sina misstag och lära sig av dem istället för att hjälpa honom hela tiden. Arbeta vidare med galoppen, även galoppombyte är det dags att träna in på allvar. För att träna upp högersidan är utåtställt galopparbete bra (vänster varv), även bommar och hinder på böjda spår. (Johans order ;))


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback