2012-06-20 @ 15:00:00

Teknikskydd

Benskydd som sägs förbättra hästens bakbensteknik har blivit allt mer populära, men frågan är hur mycket de egentligen påverkar?
 
De teknikskydden som finns i min ägo sägs lägga ett ökat tryck på senans baksida, något som ska ge ett litet "obehag", vilket i sin tur ska få hästen att lyfta bättre på bakbenen. När jag köpte dessa för drygt tre år sedan var jag i ärlighetens namn inte helt hundra påläst om hur de påverkade hästen, dock tog det inte många dagar innan jag letade upp fakta kring dem. De är inte använda speciellt mycket genom åren, dock har jag satt på dem allt oftare på senare tid. Anledning? Jag känner verkligen ingen skillnad alls. Blezter påverkas inte det minsta av dem utan går precis som vanligt.
 
Framskydd använder jag alltid, däremot hoppar jag inte med bakskydd då jag upplever det som att Blezter trivs bättre utan. Vid uteritter använder jag väldigt ofta bakskydd för att skydda mot grenar och liknande. Sedan 2011 (?) är dessa benskydd inte heller godkända att ha på unghästar i tävlingssammanhang, anledningarna till det kan ifrågasättas. Mig veteligen finns det ingen forskningsstudie som stödjer beslutet som SvRF har tagit, och jag har letat febrilt.
 

Kommentarer
Postat av: Tilda

På min förra ponny så hade jag sånna senskydd. Han stördes inte alls eller blev konstig osv. Men sen km en tjej och sa att sånna skydd trycker så att hästen ska lyfta benen som sen kan skapa ryggproblem, hon berättade det något sådär kan nye riktigt förklara men hästen kan få ryggproblem! Men man vet ju aldrig om denne sant eller inte!

Svar: Teknikskydd ger inga ryggproblem, däremot kan de få träningsvärk i ryggen om de inte vänjs in vid skydden. När de fungerar blir det trots en stor förändring i rörelsemönstret :)
fridaelmlund.blogg.se

2012-06-25 @ 20:57:05
URL: http://Ponyequipe.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback