2012-06-15 @ 09:12:12

Unghäst, eller läromästare?

Jag fullkomligt älskar att rida unghästar, det gör jag verkligen, men jag kan ändå inte hjälpa att då och då önska att jag istället satt på en välutbildad läromästare. Att för en gångs skull vara den av oss båda som kan minst, att få sitta på en häst som kan det jag inte kan, att få trixa runt obehindrat på banan. Galoppombyten, öppnor, slutor och kluriga bomövningar - jisses vad jag älskar det!

Praktiken under förra våren var därför en ren dröm för mig. Där fick jag varje dag sitta på allt från nyss inridna treåringar till äldre hästar med resultat upp till S:t Georg i bagaget. Jag utvecklades otroligt mycket under de fyra veckorna och jag kan ibland komma på mig själv med att längta tillbaka, speciellt till en hopphäst som jag ofta trixade runt med. Galoppombyten och förvänd galopp, det var vår grej det!

Vad föredrar ni, unghäst eller läromästare? Varför? :D
För mig är det utan tvekan unghästar som ligger varmast om hjärtat!

Tycker det är galet roligt att Blezter nu är så pass stark att jag kan börja med galoppombyten, så jag äntligen kan få utlopp för min trix-mani! Haha

Kommentarer
Postat av: Sara Carlsson

Jag tycker det är roligast med lite kluriga "äldre"(inte unghästar liksom men de behöver inte vara gamla för det, mellanåldern ;) hästar som har en räv bakom örat och man får vara lite finurlig med ^^

2012-06-15 @ 10:53:57
URL: http://carlssonpataket.se
Postat av: Alexandra

Jag har nyligen köpt mig en fyraåring e. Dom Primero - Come Back II och det tillhör bland det bästa jag gjort. Han är helt underbar, otroligt trevlig och det är så kul med dem små som verkligen försöker göra rätt och dagligen gör stora framsteg.

Visst, det är klart att man saknar att kunna träna de samlade gångarterna, skolorna och liknande, när man nu tränar på övergångar och svaga skänkelvikningar istället.

Som fyraåringar känns det mer eller mindre som en transportsträcka eftersom att de växer så mycket och liknande, så jag måste säga att jag tycker att femåringarna är roligare att rida.

2012-06-15 @ 11:46:31
Postat av: Alexandra

Jag har nyligen köpt mig en fyraåring e. Dom Primero - Come Back II och det tillhör bland det bästa jag gjort. Han är helt underbar, otroligt trevlig och det är så kul med dem små som verkligen försöker göra rätt och dagligen gör stora framsteg.

Visst, det är klart att man saknar att kunna träna de samlade gångarterna, skolorna och liknande, när man nu tränar på övergångar och svaga skänkelvikningar istället.

Som fyraåringar känns det mer eller mindre som en transportsträcka eftersom att de växer så mycket och liknande, så jag måste säga att jag tycker att femåringarna är roligare att rida.

Svar: Håller med fullkomligt!
fridaelmlund.blogg.se

2012-06-15 @ 11:46:51
Postat av: Jenny

Jag föredrar överlag att rida unghästar, det är oftast bara roligare utav massor med anledningar.
Men eftersom jag inte kunnat rida regelbundet på länge så skulle jag verkligen för min ridnings skull behöva en färdig vuxen häst med egen balans som inte tar allt för illa upp över att jag felar.

2012-06-15 @ 22:29:23
URL: http://jenny-mino.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback