2013-01-18 @ 09:00:00

Lugn stallmiljö

För mig är det väldigt viktigt att stå i ett stall med en lugn stallmiljö, både för mig och min häst. När jag kommer till dit vill jag kunna slappna av, njuta av lugnet, prata med trevligt folk och bara ha det bra. Därför är högljudda människor, bråk, stress, oroliga hästar och bankande i boxdörrar något av det värsta jag vet. 
 
Jag tänkte på det när jag hade stallet i helgen och hade ansvar för alla fodringar och in-/utsläpp, vilket lugnt stall vi faktiskt står i. Över 20 hästar bor under samma tak, ändå är det sällan som det är orolig eller stökigt. Det är bara vid fodringarna som hästarna då och då kan smälla till med en hov i boxväggen i väntan på mat, men vad gäller utsläpp så står de allra flesta snällt och väntar på sin tur. 
 
Jag tror att det dels kan bero på att stallet är uppdelat i 2 gångar + ett litet stall i logen, men även att hästarna får lite avskildhet då de inte har någon direktkontakt med hästen bredvid. De ser i regel bara de som står i raden mittemot och slipper därför bråka eller "försvara" sin mat mot hästen som bor sidan om. 
 
Hur är det i era stall?
 
Hästarna i den vänstra raden har dessutom öppningsbara fönster att titta ut genom.

Kommentarer
Postat av: Sandra

Har mina hästar i ett mindre stall med 7 hästar. Tyvärr är det som du säger att några av de andra hästarna i stallet står och sparkar i väggen för att försvara sin mat då de ser varandra på sidan. Vilket då också gör det lite obehagligt att ta på och av dessa hästar täckena.

Men annars är det ett lugnt och trevligt stall med mycket utevistelse för hästarna :)

Svar: Kan tänka mig det, man vill inte gärna hamna i kläm!
fridaelmlund.blogg.se

2013-01-18 @ 18:55:44
URL: http://aylen.blogg.se
Postat av: Johanna

I mitt stall brukar det vara lite bankigt vid fodring och utsläpp. Någon hov hit. Min häst är otroligt lättstressad så för mig är detta otroligt viktigt. Jag vet att det finns väldigt stressiga stall och framförallt tror jag dessa större stall med 50-tal privathästar har det stressigt vid mattajm. Speciellt när de fodrar längs hela gången med en vagn. Stackaren längst bort :-( I mitt stall har alla burkar/hinkar så allting går fort och ingen behöver vänta. :-)

2013-01-31 @ 23:01:02
URL: http://jrdressyr.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback