2013-01-14 @ 09:00:00

Slow feed

 
Det känns som om slow feed-näten, eller småmaskiga hönät, har blivit väldigt populära på senare tid. Jag funderade själv på att införskaffa ett par till Blezter nu när han står inne men jag kunde inte komma på något bra sätt att ha dem. Först och främst så har vi murade väggar och jag är ganska säker på att stallägaren helst inte vill borra i dem, det går inte heller att fästa i taket eller i gallret (det enda galler vi har är på boxdörren). Det andra problemet är vilken höjd man i så fall ska sätta dem på. Det är inte optimalt för hästen att stå med huvudet högt medan den äter, men sätter man det istället lågt så är jag säker på att han lyckats fastnat i det på något vänster. Med andra ord så fick jag skippa näten.
 
Tycker att de är himla smarta, av många anledningar, men främst då de förlänger tuggtiden och håller hästen sysselsatt under ett bra tag. Ett par hästar i stallet står med slow feed och de verkar trivas väldigt bra med det! :)

Kommentarer
Postat av: Louice Råå

Såna har vi i hagen till våra hästar, då ingen e hemma och kan ge dom lunch. Så dom får med sig dom ut på morgonen.
Kanon bra lösning :)

Svar: De verkar super! :)
fridaelmlund.blogg.se

2013-01-15 @ 22:00:46
URL: http://othello.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback